Netflix’ nieuwe animatiefilm KPop Demon Hunters is een wereldwijde hit. De film kroonde zich deze week tot best bekeken film ooit op Netflix. Het is dan ook logisch dat er nagedacht wordt over een vervolg, al zijn de gesprekken daarover nog in de vroege fase.
De film volgt een K-pop meidengroep die ’s nachts op demonen jaagt. De strijd wordt persoonlijk wanneer de demonen zich vermommen als een rivaliserende boyband. De Engelstalige stemmencast bevat sterren als Daniel Dae Kim, Ken Jeong en Lee Byung-hun.
Enorm succes
Met 236 miljoen kijkers staat KPop Demon Hunters helemaal bovenaan de lijst van meest bekeken Netflix-films ooit. De film verbrak daarmee het record van Red Notice (230,9 miljoen kijkers). Critici zijn ook laaiend enthousiast, met een score van 97 procent op Rotten Tomatoes. Het publiek geeft de film zelfs 99 procent.
De soundtrack is een fenomeen op zich. Het nummer Golden van de fictieve groep Huntr/x stootte in de VS zelfs Blackpink van de troon op Spotify en staat nu op nummer 1 in de Billboard Hot 100.
Mogelijk vervolg
Tussen al dat succes door kijken de makers al naar de toekomst. Een vervolg lijkt namelijk logisch, maar dat ligt niet zo eenvoudig. Sony maakte KPop Demon Hunters namelijk, maar had schrik voor een cinemarelease, omdat originele animatiefilms de laatste tijd vaak floppen.
Sony verkocht de film daarom aan Netflix. De streamingdienst betaalde daarvoor 25 miljoen dollar (21,5 miljoen euro) en nam ook de productiekosten van 100 miljoen dollar (86 miljoen euro) voor zijn rekening. Sony kreeg daarnaast ook een deel van de opbrengsten van de soundtrack, terwijl alle merchandise voor Netflix is.
Beide partijen zouden nog steeds – uiteraard – heel blij zijn met deze deal. Voor een eventueel vervolg zijn ze wel verplicht opnieuw samen te werken. En dus moet een nieuwe deal onderhandeld worden.
