Metallica lost legendarische optredens op YouTube om onze lockdown te verlichten (of verzwaren)?

Alsof de coronamaatregelen ons nog niet zwaar genoeg getroffen hebben, introduceert Metallica het concept #MetallicaMondays. Elke maandag lost de wereldberoemde band een legendarisch optreden op hun YouTubekanaal om iedereen in lockdown een hart onder de riem te steken. En de streamingopbrengsten gaan naar wie getroffen is door het coronavirus.

Het concept #MetallicaMondays gaat de jongste tijd viraal en ook deze weken maken James Hetfield en zijn trawanten weer een doelpunt van jewelste.

In hun meest recente video voor het goede doel krijgen we een optreden uit 2012 te zien waarin de band ‘The Black Album’, hun meest succesvolle plaat, volledig live speelt.
Het optreden vond plaats op het Nova Rock Festival in Oostenrijk. Kenners zullen meteen opmerken dat de plaat in omgekeerde volgorde gebracht werd. Metallica koos destijds voor die opvallende setlist naar aanleiding van de twintigste verjaardag van ‘The Black Album’.

(Metallica is grootste tourende band ooit: 22,1 miljoen verkochte tickets.)

Vintage optreden

Veruit het meest opvallende optreden dat de band al loste in hun #MetallicaMondays-reeks is het concert uit 1991. De band gaf een concert in de Amerikaanse staat Michigan in het kader van de ‘Black Album’ tour die uiteindelijk tot 1994 zou duren. De leden van Metallica waren destijds nog piepjong en waren in absolute topvorm. Metallica speelde die avond klassiekers als Enter Sandman, Creeping Death, Sanitarium, For Whom the Bell Tolls, Master of Puppets, Seek & Destroy en One.

Bovendien is de originele footage afkomstig van een videocassette. “We hebben een oude VHS-tape uit het archief gehaald”, legt drummer Lars Ulrich uit in de intro. “Geen HD-onzin of fancy geluidsmix.” De drummer stelt dat de audio van deze video direct afkomstig is van het mengpaneel van de geluidstechnicus van die avond. Rauwe stuff en niet voor doetjes dus. 

(Lees hier onze review van het Metallica-concert in het Koning Boudewijnstadion in juni 2019.)

Liefdadigheidscampagne

EPA

Enkele weken geleden lanceerde Metallica een campagne om te helpen bij het behartigen van de financiële kost van de strijd tegen de coronacrisis. Met All Within My Hands, de liefdadigheidsstichting van de band, probeert Metallica iedereen die getroffen wordt door het coronavirus en de lockdown een hart onder de riem te steken. In de eerste plaats gaan de streamingopbrengsten naar voedselvoorziening voor wie financieel en op logistiek vlak getroffen is door het coronavirus. Bovendien heb je de mogelijkheid om een bedrag te doneren aan All Within My Hands.

Alsof dat nog niet genoeg is, verklapte drummer Lars Ulrich onlangs dat de kans er dik in zit dat Metallica tijdens de lockdown nieuwe songs zal opnemen.

(Metallica zorgde onlangs nog voor de naam van een nieuw ontdekt zeewezen.)

Meer
Lees meer...