Netflix-films ook volgend jaar in aanmerking voor Oscars: dankzij Scorsese en De Niro?

Netflix-films ook volgend jaar in aanmerking voor Oscars: dankzij Scorsese en De Niro?

De Oscars hebben in hun nieuwe reglementen geen extra beperkingen voor streamingdiensten toegevoegd ondanks het gelobby van regisseur Steven Spielberg. Dat betekent dat films, die verschenen op diensten zoals Netflix, Hulu en Amazon, ook volgend jaar weer in aanmerking komen voor Oscar-nominaties. Voor het filmfestival van Cannes is dat nog steeds niet het geval. Alles wijst erop dat de aankomende Netflix-film ‘The Irishman’ doorslaggevend was voor de beslissing van de Academy.

Het nieuws werd onder andere bekend gemaakt door de Amerikaanse entertainmentwebsite NME. Om in aanmerking te komen voor een Oscar, moet een film minstens één week onafgebroken in een bioscoop in Los Angeles vertoond zijn.

Het gebeurt vaak dat zo’n voorstellingen in de aanloop naar de Oscars ingepland worden, precies met het doel om genomineerd te worden door de Academy. Er zijn geen eisen voor meer bioscoopvertoningen om kans te maken op een Oscar.

“We steunen de projectie in filmzalen en beschouwen die als essentieel voor de filmkunst, en dat heeft zwaar gewogen in onze discussies”, liet Academy-voorzitter John Bailey weten in de mededeling. “Maar we willen de diepgaande veranderingen in onze industrie verder bestuderen en hierover verder overleggen met onze leden.”

Nochtans was er onder leiding van Saving Private Ryan-regisseur Steven Spielberg een invloedrijke beweging actief die wou verbieden dat films, die (hoofdzakelijk) vertoond worden via online videoplatformen zoals Netflix, in aanmerking komen voor een Oscar. Netflix had dit jaar verschillende Oscarnominaties beet voor de film Roma, maar de film speelde volgens Spielberg niet volgens de regels van de Academy.

(Lees hier hoe Disney z’n oorlog tegen Netflix kan beginnen na de miljardenovername van Fox.)

Cannes versus Netflix

Het filmfestival van Cannes heeft nog steeds strengere regels waardoor onder andere de Netflix-film Roma uit de boot viel. Netflix had zijn strategie aangepast door de films beperkt te vertonen in de bioscoop, maar daarop paste het filmfestival zijn reglement aan waardoor geen enkele film van Netflix kans maakte op een Gouden Palm. Om in de prijzen te vallen in Cannes, moest een film namelijk gereleased zijn in Frankrijk.

Als reactie besliste Netflix om geen enkele van hun films in te sturen voor het filmfestival van Cannes. De dramafilm van gerenommeerd regisseur Alfonso Cuarón wist later wel tien Oscar-nominaties op de kop te tikken én de hoofdprijs op het invloedrijke filmfestival van Venetië. Roma ging uiteindelijk naar huis met drie Oscars, een doorn in het oog van Cannes.

(Zowel Girl als Beautiful Boy grepen naast een Oscarnominatie met een Belgische afwezigheid op de Oscars als gevolg.)

Scorsese als bepalende factor?

Spielberg en zijn kompanen zijn van mening dat niet enkel series, maar ook films met als thuisbasis streamingplatformen zoals Netflix, niet thuishoren op de Emmy’s. Dat zijn de Amerikaanse awards waarmee prestaties in de televisie-industrie beloond worden.

Als ze bij de Academy gehoor gegeven hadden aan Spielberg, zou The Irishman niet mogen meestrijden voor een Oscar.

(DiCaprio en Brad Pitt voor het eerst samen in een film, maar waarom een Oscar niet evident wordt.)

Die film ziet eind dit jaar het daglicht op Netflix. Wat The Irishman zo bijzonder maakt, is het feit dat die geregisseerd is door de levende legende Martin Scorsese.

Hij is kind aan huis bij de Oscars met maar liefst twaalf nominaties op zijn naam. Op zijn cv staan kaskrakers en klassiekers der klassiekers, waaronder The Wolf of Wall Street, Mean Streets, Goodfellas, Taxi Driver en The Departed. Van een zwaargewicht in Hollywood gesproken!

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zijn de absolute steracteurs (levende goden volgens sommigen) Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci in prominente rollen in The Irishman te zien. Een cast en productieteam van zo’n allure afwimpelen, zou de Oscars alleen maar gezichtsverlies kunnen opleveren. Het gaat immers om figuren waar de Amerikaanse cinematografie écht niet naast kan kijken, of hun werk nu op Netflix te bekijken is of op het witte doek. Wellicht wil de Academy ook vermijden in eenzelfde situatie als Cannes terecht te komen.

(Zo worden de winnaars van de Oscars geselecteerd.)

Onomkeerbare evolutie

Niet alleen het streamen van series, maar ook van films, wordt steeds belangrijker, zeker nu ook Disney een eigen streamingdienst op de markt brengt. Disney heeft tegenwoordig, naast z’n klassieke titels, Marvel, Lucasfilm en 20th Century Fox in handen.

Het is een gouden regel in de entertainmentindustrie dat innovaties en nieuwe trends eerst komen, en dat critici en ouwe rotten, meestal na een periode van felle tegenstand, uiteindelijk niet anders kunnen dan mee op de kar springen.

Films streamen is tegenwoordig gewoon eigen aan onze cultuurbeleving. De Amerikaanse omroep CNN schat het aantal wereldwijde Netflix-abonnees op zo’n 150 miljoen mensen, terwijl bioscopen overal ter wereld maar de deuren blijven sluiten. Tenzij we te maken krijgen met een soort van grootscheepse digitale ramp of nationalisering van het internet, zal deze evolutie wellicht niet vanzelf omkeren en zullen Spielberg en de organisatoren van Cannes – hoe pijnlijk dat voor hen ook wordt – hun kar moeten keren als ze relevant willen blijven in de commerciële filmindustrie.

(Disney+ zal “de hele Disney-filmbibliotheek” bevatten én ook de nieuwe live-action films.)

Dit zijn de 50 beste series op Netflix.

Gesponsorde artikelen