Nieuw op Netflix deze week: de nieuwe serie ‘Locke & Key’, de eerste lading Japanse animatie van de Ghibli-studio en moderne klassiekers ‘Forrest Gump’ en ‘Gravity’

Lijstjes, lijstjes, lijstjes! Die van ons lijken alleen maar langer te worden. Maar het is weer weekend en dus kunnen we nog eens een poging doen om onze Netflix-kijklijst wat bij te werken. De nieuwe serie van deze week heet Locke & Key, deelt een showrunner met The Haunting Of Hill House. Gordijnen toe en huiveren maar.

Series

De grootste nieuwkomer op Netflix deze week heet Locke & Key. Rond deze reeks hangt een grote The Haunting Of Hill House-vibe, de horrorreeks uit 2018. Ook In Locke & Key draait het om drie familieleden die terugkeren naar het ouderlijk huis nadat één van de ouders – in dit geval de vader – er in gruwelijke omstandigheden om het leven is gekomen. Beide reeksen delen trouwens ook een showrunner: Meredith Averil.

Waar de series danig beginnen te verschillen is bij de ontdekking van de sleutels. In het huis ontdekt het drietal immers een aantal sleutels en die blijken deuren te kunnen openen naar andere dimensies. En uiteraard is er ook een link naar de dood van de vader des huizes. De strip van Joe Hill – de zoon van Stephen King – werd al meermaals opgepikt voor een bewerking, maar die plannen werden al even vaak begraven. Tot nu.

Films

Op 1 februari werden een heel aantal Japanse anime-films van Studio Ghibli aan Netflix toegevoegd. De studio ging van start in 1985 en maakte sindsdien al heel wat pareltjes. Met de nieuwe deal wil Netflix rechtstreeks de strijd aangaan met Disney. Dat ze bij Disney bewonderaars zijn van het werk van de studio is immers geen geheim: in 1996 sloot Disney een deal om negen van de films van Ghibli internationaal op de markt te brengen.

Netflix heeft er nu al zeven in hun catalogus staan en in maart en april volgen er meer. Degene die nu al te vinden zijn op Netflix zijn Castle In The Sky (1986), My Neighbor Totoro (1988), Kiki’s Delivery Service (1989), Only Yesterday (1991), Porco Rosso (1992), Ocean Waves (1993) en Tales From Earthsea (2006).

Het zijn echte pareltjes, de films van Ghibli, maar voor wie het toch bij Engelstalige films wil houden zijn er deze week ook twee moderne klassiekers aan Netflix toegevoegd. In het overbekende Forrest Gump (1994), winnaar van zes Oscars, speelt Tom Hanks een man met een lichte mentale en fysieke beperking die zonder het zelf te beseffen een grote invloed uitoefent op de wereldgeschiedenis.

In Gravity (2013), winnaar van zeven Oscars, trekken George Clooney en Sandra Bullock dan weer de ruimte in. Deze poëtische ruimtefilm van de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón (die nadien voor Netflix Roma zou maken en daarmee opnieuw zou imponeren) won in totaal 222 prijzen, waaronder de Oscars voor Beste Regie en Beste Camerawerk.

Welke we zelf nog niet gezien hebben en de film die wij dus deze week aan onze lijst hebben toegevoegd is The 15:17 To Paris (2018). Die film van Clint Eastwood vertelt het waargebeurde verhaal van drie Amerikaanse soldaten die op 21 augustus 2015 toevallig met de Thalys mee reisden en daar een terroristische aanslag verijdelden. De drie spelen zichzelf in de film.

Docu

Malcolm X was een Amerikaan die in de jaren zestig van de vorige eeuw streed voor gelijke rechten van de zwarte bevolking, en hij is vermoord. Zo ver komen de meeste mensen nog wel. In de nieuwe zesdelige reeks Who Killed Malcolm X? gaat met dieper in op dat laatste feit.

Van de moordploeg van vijf werd immers alleen maar de toen 23-jarige Talmadge Hayer ter plaatse gearresteerd. Hij werd in zijn been geschoten door een van de lijfwachten van Malcolm. De andere vier vluchtten en werden nooit vervolgd voor de moord. Nu, tientallen jaren na de moord op de Afro-Amerikaanse leider, gaat de activist Abdur Rahman Muhammad op zoek naar wie de andere vier geweest zouden kunnen zijn.

In The Pharmacist – het zou een heerlijke titel zijn voor een film of nieuwe fictiereeks – besluit Dan Schneider, een apotheker, om ten strijde te trekken tegen de handen van de verdovende middel. Hij heeft daar een goede reden voor: zijn zoon is overleden aan de gevolgen van overmatig crackgebruik.

In vier afleveringen zien we Schneider de strijd aanbinden tegen de medicijnen die uit de apotheek zijn weg vinden naar het illegale circuit, en dat wordt hem uiteraard niet in dank afgenomen.

Meer
Lees meer...