Instagram introduceert vandaag een nieuwe manier voor zijn gebruikers om geld in te zamelen voor non-profitorganisaties. Het bedrijf lanceerde Donations op Instagram Live. In tijden van corona is deze nieuwe functie ideaal.
Om een live donatie te starten, tik je op het camerapictogram linksboven. Daarna kies je ‘Live‘ onderaan het scherm en selecteer je ‘Fundraiser‘. Tenslotte kies je de non-profitorganisatie die je wilt steunen. Het geld gaat rechtstreeks naar de organisatie.
Doneren gaat nu vlotter
Sinds mei 2019 biedt Instagram zijn gebruikers een nieuwe manier om organisaties te steunen aan via donatiestickers op de Instagram-verhalen. De nieuwe Donations-functie is directer. Je kan zien hoeveel mensen de inzamelingsactie steunen en hoeveel er in live is opgehaald. De persoon die de donatie beheert, kan de schenkers bedanken door op ‘Wave‘ te tikken.
“Instagram Live kende een groei van 70 procent in vergelijking met vorige maand. En hoewel sommige influencers Instagram al gebruiken voor fondsenwerving, maakt Live Donations dit gemakkelijker”, dat zegt Vishal Shah, CPO bij Instagram.
Toekomstplannen
Het bereik van de nieuwe functie is vrij groot. Dankzij Facebook is Instagram al verbonden met meer dan een miljoen non-profitorganisaties en individuelen. Shah verklaarde verder ook dat de nieuwe functie niet tijdelijk is omwille van de coronapandemie. Het is de bedoeling dat de functie aanblijft.
Als gebruikers te veel moeite moeten doen om hun betaalgegevens in te voeren, haken ze snel af en zullen ze uiteindelijk niks doneren. Deze nieuwe donatiefunctie moet dat probleem voorkomen.
Instagram is van plan in de toekomst meer vergelijkbare functies te lanceren. “De komende weken en maanden zul je meer van ons zien op dit gebied. Met name het ondersteunen van kleine bedrijven, makers en persoonlijke fondsenwervers. Iets wat in deze tijd zeer belangrijk is”, meent Vishal Shah.