Nutella heeft een idee voor een nieuw paswoord, maar luister hier vooral niet naar

“Vandaag is het de Werelddag van het paswoord: kies een woord dat nu al in je hart zit. Zoals ‘Nutella’, bijvoorbeeld.” Die tweet van Nutella is leuke marketing, maar toch kunnen ze zich beter op het produceren van choco blijven toespitsen. ‘Nutella’ zou namelijk om heel wat redenen een bijzonder zwak paswoord zijn. En daar draait deze dag toch om?

May the fourth be with you. Het is vandaag inderdaad de dag van alle Star Wars-fans. Maar gisteren hebben we de dag van het paswoord gevierd, misschien heb je het niet eens gemerkt. De enige reden waarom onze aandacht er toch op gevestigd wordt, is een blunder van Nutella. De producent van chocopasta heeft in een tweet net de raad gegeven waarvoor deze dag in het leven werd geroepen.

Dit verspreidde Nutella:

“Een echte Nutella-fan vergeet zijn paswoord nooit. Kies een woord dat al in je hart zit. Zoals ‘Nutella’, bijvoorbeeld.” Grappig, en leuk als reclameboodschap. Maar ga je paswoord nu niet in ‘Nutella’ veranderen, want dat is net wat de dag van het paswoord probeert te vermijden. Je hoeft geen expert te zijn om dat zelf te zien. We weten allemaal dat een goed paswoord minstens een cijfer en een speciaal teken moet bevatten. En je moet eigennamen vooral vermijden, aangezien ze gemakkelijk te achterhalen zijn.

Hackers

Als iemand weet dat je verzot bent op Nutella, dan is het paswoord sneller gekraakt dan je pot choco leeg zal zijn. Voor wie nog niet overtuigd is, namen we de proef op de som. Op de website “have i been pwned” wordt bijgehouden hoe vaak een paswoord al gebruikt of gehackt is. Het woord ‘nutella’ zonder hoofdletter blijkt al 20.833 door de mand gevallen te zijn. Als je ‘Nutella’ met hoofdletter intikt, kom je al aan maar 666 gevallen. Hoe dan ook, geen goed idee …

Meer
Lees meer...