Artificiële intelligentie (AI) heeft de wereld van online marketing voorgoed veranderd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Dankzij AI kan er veel efficiënter met tijd worden omgesprongen en is er een veel persoonlijkere aanpak mogelijk.
De technologie van AI heeft ervoor gezorgd dat online marketing veel beter toegepast kan worden. Het zorgt ervoor dat data veel sneller kan geanalyseerd worden, SEO eenvoudiger in te stellen is en content makkelijker gegenereerd wordt. Ondanks al die handige tools blijft het wel belangrijk om een menselijke hand in te schakelen om alle online marketing diensten efficiënt toe te passen.
Hoe AI gebruiken in online marketing?
Contentcreatie
Meer content betekent vaak ook meer bereik en dus is snel goede content maken zeer belangrijk voor websites. Dat kan echter een zeer tijdrovende bezigheid zijn. Dankzij AI-tools kan er gelukkig heel veel tijd gewonnen worden. Software zoals ChatGPT en Jasper helpt om snel content te genereren.
Het blijft echter gevaarlijk om alles door AI te laten doen. Daarom is het belangrijk om alle teksten en pagina’s na te lezen.
SEO
Iedereen die diensten levert op het vlak van online marketing kent het belang van Search Engine Optimization (SEO). Zoekmachines zoals Google maken gebruik van geavanceerde algoritmes om webpagina’s te crawlen, te indexeren en te rangschikken. Zoekmachines schakelen ook steeds vaker AI in via Search Generative Experience (SGE).
Marketeers kunnen daarom meer dan ooit zelf AI gebruiken om te voldoen aan SEO-trends en de nieuwste trends voor te zijn met voorspellende SEO. Dat kan met onderzoek naar keywords, maar ook door content verder te optimaliseren.
Data-analyse
Meten is weten, is een huizenhoog cliché, maar het blijft wel ook een waarheid als een koe. Doelen stellen en via een heldere rapportage kijken in welke mate die doelen behaald worden, is dan ook cruciaal. Enkel met voldoende informatie kan je een duidelijk beeld krijgen van het gedrag van bezoekers op uw site.
Voor- en nadelen van AI in online marketing
Het mag duidelijk zijn dat de voordelen van AI bij online marketing eindeloos zijn. Artificiële intelligentie kan de productiviteit en efficiëntie verhogen. Het zorgt zo voor een veel betere Return On Investment door geoptimaliseerde content te maken en die zoveel mogelijk te personaliseren.
Toch is het belangrijk om ook even de nadelen onder de loep te nemen. Zonder grondige controle door gespecialiseerde diensten in online marketing riskeer je het slachtoffer te worden van de valkuilen van AI. AI-systemen blijken namelijk niet altijd even neutraal of correct te zijn. Bovendien zijn er heel wat vragen te stellen over de veiligheid van bepaalde AI-tools op het vlak van privacy en data.