Ontvrienden: wie vliegt als eerste en hoe reageert ie emotioneel?

Ben jij al eens ontvriend geweest op Facebook en had je geen idee waarom? Dan komt het onderzoek van doctoraatstudent Christopher Sibona waarschijnlijk als geroepen. Hij zocht immers uit welke soort Facebookvrienden we het eerst unfrienden en waarom, en hoe we daar emotioneel op reageren. 

Zowel het eerste als het tweede deel van zijn onderzoek is gebaseerd op een enquête via Twitter bij 1.077 personen. En wat bleek? Vrienden uit de middelbare school zijn de eersten die we verwijderen op Facebook. De voornaamste reden hiervoor zijn hun politieke en religieuze overtuigingen. 

Met op te groeien, zijn hun meningen immers sterker geworden, en bijgevolg vaak beledigend. Daarnaast escaleren discussies via sociale media veel sneller dan in het gewone leven, en dat lokt ons blijkbaar naar het defriend-knopje. Een andere belangrijke reden om vrienden uit onze middelbare schooltijd van Facebook te gooien zijn eenvoudigweg “oninteressante statusupdates”, aldus Sibona. 

shutterstock
shutterstock

Op nummer twee staat het niet verder bepaalde ‘andere’, gevolgd door vrienden van vrienden op plaats drie en collega’s op vier. Belangrijk om te weten bij collega’s is dat niet hun updates op Facebook de doorslag geeft om over te gaan tot de ontvriending, maar wel hun gedrag in het echte leven. Vrienden via gemeenschappelijke interesses (hobby’s) sluiten de top vijf af. 

Waarom ontvrienden we?

Hiervoor verwijst Sibona naar een studie die hij eerder voerde in 2010. Deze vier redenen kwamen toen naar voor:

  1. Onbelangrijke updates op regelmatige basis.
  2. Polariserende statusupdates over politiek of religie.
  3. Ongepaste posts die seksistisch of racistisch zijn. En verrassing, verrassing…
  4. Saaie updates over het dagelijkse leven, zoals over kinderen, eten, echtgenoten,….

In tegenstelling tot wat we zouden verwachten, defrienden we bovendien eerder personen met wie we ooit een hechte vriendschap hadden dan kennissen. 

Emoties bij defriending

In het tweede deel van zijn onderzoek, ondervroeg Sibona zijn 1.077 medewerkers over hoe zij zich voelden wanneer ze ongewild een Facebookvriend armer waren geworden. Daaruit kwamen deze emotionele reacties naar voor:

  • Ik was verrast.
  • Ik zat ermee in.
  • Ik kon erom lachen.
  • Het maakte mij droevig.

De manier waarop we reageren hangt natuurlijk af van hoe sterk of zwak onze band met die personen in het echte leven is. “Wanneer je beste vriend je unfriendt, zal dat je harder raken en zal je droeviger zijn”, legt Sibona uit. “Hoe close we zijn met iemand, heeft dan ook het meeste invloed op onze emoties.”

Daarnaast speelt ook de manier waarop we zelf onze vriendenlijst controleren, een rol. Met andere woorden: iemand die daar obsessief mee bezig is, zal sterkere emoties ervaren.

Gevolgen in echte leven

Mensen mogen dan wel denken dat sociale media “gewoon voor de fun” zijn, “wat daar gebeurt, kan wel degelijk gevolgen hebben in het echte leven”, beweert Sibona. Veertig procent van de ondervraagde mensen gaf immers toe dat ze de personen die hun hebben ontvriend op Facebook, zouden negeren in het echte leven. 50 procent zou dat niet doen, en de overige 10 procent moest het antwoord schuldig blijven. Wel opvallend: vrouwen zijn eerder geneigd om contact te vermijden in real life dan mannen.

De manier waarop we reageren in het echte leven, en iemand die ons heeft ontvriend al dan niet zullen negeren, hangt volgens Sibona af van de volgende 6 factoren: 

  • Hebben de personen er samen over gepraat nadat het was gebeurd? 
  • Hoe emotioneel was de reactie op de ontvriending?
  • Denkt de ontvriende persoon dat de actie te maken heeft met zijn offline gedrag?
  • Hoe groot is de geografische afstand tussen de twee personen?
  • Is de beschadigde relatie besproken vooraleer de ontvriending plaatsvond? 
  • Hoe hoog schatte de persoon hun relatie in voor de ontvriending?

Zo, dat weten we dan ook weer. Ben je daarnaast benieuwd naar wie van jouw Facebookvrienden jou gelukkig maken? Probeer dan zeker deze tool eens uit: 

Meer
Lees meer...