Petitie tegen prijsverhoging van Telenet, dat laconiek reageert: “Klant is vrij om te vertrekken”

De prijsverhoging die telecombedrijf Telenet gaat doorvoeren, valt helemaal niet in goede aarde bij de klanten. Meer dan 10.000 mensen hebben al een petitie tegen de prijsstijging ondertekend, maar bij Telenet wil men van geen wijken weten.

Veel klanten pikken het niet dat Telenet een prijsverhoging van 2 of 3 euro doorvoert, afhankelijk van welke diensten je als klant in huis hebt. Pakketten met internet en digitale tv worden twee euro duurder, met telefoon erbij wordt dat zelfs drie euro. De Facebookpagina “Telenet, wij willen geen prijsverhoging” heeft op geen tijd meer dan 11.000 likes en op de website iklaatmenietpluimen.be hebben al meer dan tienduizend mensen een petitie ondertekend tegen de prijsstijging. 

Initiatiefnemer Kurt Buysse en ook de deelnemers aan de petitie verwijzen onder meer naar het buitenland, waar het wel goedkoper kan. Heel veel mensen reageren ook dat ze hun abonnement hebben opgezegd, of het gaan opzeggen. Dat kan overigens zonder kosten, want Telenet verbreekt eenzijdig het bestaande contract door een prijsverhoging door te voeren. Buysse hoopt aan 100.000 handtekeningen te komen, waarmee hij dan naar Telenet zal gaan om duidelijk te maken dat al deze mensen graag zouden overstappen naar een andere operator. Als daar geen reactie op komt, wil Buysse zelfs met die petitie naar een concurrent gaan om te zien of daar wel een geste gedaan kan worden.

“Klant mag komen en gaan wanneer hij wil”

Bij Telenet reageert men laconiek: “Een klant is open om te komen en te gaan wanneer hij wil”, zegt Inge Smidts, marketingdirecteur bij Telenet. “Het is aan ons als bedrijf om te zorgen dat we innovatieve producten brengen die ervoor zorgen dat de klanten bij ons willen blijven.” VTM Nieuws merkt op dat het niet de eerste prijsstijging is de afgelopen jaren. Klanten weten bij het begin van een abonnement helemaal niet meer waar ze zullen eindigen. Smidts wijst dat af met te stellen dat innovatie geld kost, en dat Telenet innovatie brengt.

Niet eerste storm

Het is overigens niet de eerste keer dat een beslissing van Telenet een storm op sociale media ontketent. Vorig jaar startte de Facebookpagina “Telenet. Wij, vaste klanten, willen ook wel eens een cadeau”, een pagina die intussen al bijna 150.000 likes heeft. Die pagina kwam er naar aanleiding van een reclamecampagne van Telenet, waarbij nieuwe klanten bij de ondertekening van het contract een iPad cadeau kregen. Dat terwijl bestaande en trouwe klanten nooit cadeaus krijgen. Ook nu dus niet, want de bestaande klanten krijgen een prijsverhoging. Na die vorige actie is Telenet wel in dialoog gegaan met de bestaande klanten, via Rond-Je-Tafel-Gesprekken.

Meer
Lees meer...