Radio 1 lanceert op 11 februari een gloednieuw logo en een frisse huisstijl. De vernieuwing past binnen de bredere digitale strategie van de zender, die steeds meer inzet op on-demand luisteren via VRT MAX, VRT NWS en de Radio 1-app. Met de stijgende populariteit van podcasts en online radiostreams wil Radio 1 zich klaarmaken voor de toekomst en inspelen op het veranderende luistergedrag.
Als dé contentradio van VRT brengt Radio 1 diepgravende gesprekken, actua, sport en boeiende verhalen. Naast de traditionele FM- en DAB+-uitzendingen wordt steeds meer ingezet op digitale platformen. De cijfers spreken voor zich: in 2024 werden maandelijks 1,2 miljoen podcasts gestart en bijna 800.000 fragmenten beluisterd via VRT-touchpoints. Ook live online luisteren zit in de lift, met een groei van 12% ten opzichte van 2023.
Door de content on demand aan te bieden, speelt Radio 1 in op de behoefte van luisteraars die zelf willen bepalen wanneer en hoe ze luisteren. Via VRT MAX zijn alle podcasts en geselecteerde fragmenten met uitgesproken meningen uit de Radio 1-programma’s eenvoudig te vinden.
Nieuw logo
Om die digitale evolutie te ondersteunen, krijgt Radio 1 een visuele make-over. Het nieuwe logo en de huisstijl sluiten aan bij de vernieuwde branding van VRT en andere VRT-merken. De kenmerkende blauwe en violette tinten verwijzen naar VRT NWS, terwijl de gestileerde ‘1’ symbool staat voor de zender als dé referentie voor actua, duiding en sport.
De vernieuwing is ontwikkeld in samenwerking met het internationale brandingbureau Saffron en het creatieve agentschap Mirror Mirror. Vanaf 11 februari is de nieuwe stijl overal zichtbaar: op VRT MAX, VRT NWS, DAB+, de Radio 1-app en sociale media. Ook offline wordt de nieuwe look gelanceerd met een postercampagne in Antwerpen, Leuven en Brussel.