Red Light, een krimi die zich afspeelt in de wereld van prostitutie en mensenhandel, is het geesteskind van de Nederlandse actrices en boezemvriendinnen Carice van Houten (Game Of Thrones) en Halina Reijn (die vorig jaar Instinct meenamen naar Gent). Met hun productiehuis Man Up willen ze complexe verhalen vertellen vanuit een vrouwelijk perspectief. Het duo neemt de hoofdrollen voor hun rekening, naast Maaike Neuville. Reijn vertolkt een operazangeres, Van Houten een geslepen prostituee en Neuville een politieagent. Drie vrouwen uit drie compleet verschillende milieus. Wanneer de man van één van hen verdwijnt, raken hun levens toch met elkaar verstrengeld. Red Light komt binnenkort in preview op Streamz en later op VTM. Wij spraken met regisseurs Wouter Bouvijn (De Twaalf) en Anke Blondé (The Best of Dorien B).
Red Light. Waar mogen we ons aan verwachten?
Wouter Bouvijn: “Een spannende, intrigerende reeks met veelzijdigheid.”
Anke Blondé: “En goeie, droge humor.”
Cannes
Op het filmfestival van Cannes zijn jullie ook al in de prijzen gevallen nog voor de reeks uit is. Jullie gingen aan de haal met de ‘Special Performance Award’ voor het acteerwerk van hoofdrolspelers Carice van Houten, Halina Reijn, Maaike Neuville en Geert Van Rampelberg, en de ‘Prijs van de Studentenjury’. Hoe voelde dat?”
Anke Blondé: “Dat was super. We hebben ook al twee Gouden Kalveren gewonnen de week daarvoor. Dat was in Nederland, want het is een Belgisch-Nederlandse-coproductie. Maar die prijzen in Cannes zijn natuurlijk wel heel leuk, je voelt aan dat de reeks internationaal aanslaat.”
“Ik was ook heel blij met ‘Prijs van de Studentenjury’, die kwam ook helemaal onverwacht. Want dat betekent dat kijkers onder 18 jaar het superhard appreciëren, dat zij Red Light als de beste reeks aanduiden. Ook voor de prijs van de ensemble-cast ben ik heel blij want ik vind het ook volledig terecht. Iedereen speelt gewoon heel mooi. Dat is een hele toffe prijs. Dit is ook echt een teamwork, niet alleen van de acteurs, scenaristen, de producenten en de ploeg. Dat voelt als een soort van teamprijs, wat ik echt heel fijn vind.”
Meer dan enkel prostitutie
Eén van de belangrijkste thema’s in Red Light is prostitutie. In Vlaanderen zijn er al een aantal reeksen rond dat thema verschenen, zoals Matroesjka’s en Chaussée d’Amour. Was het moeilijk voor jullie om een originele insteek te vinden?”
Wouter Bouvijn: “Nee, want het scenario was al origineel. Het gaat niet enkel ver prostitutie, maar over drie vrouwen uit heel uiteenlopende milieus. Maaike Neuville speelt politieagente, Halina Reijn speelt een operazangeres en Carice van Houten speelt de sekswerker. De man van de operazangeres wordt vermist en die verdwijning zorgt ervoor dat die drie uiteenlopende milieus en drie uiteenlopende vrouwen eigenlijk verstrengelen met elkaar. Het zijn niet enkel scènes in een stripbar. Je ziet ook echt bijvoorbeeld een operaconcert, politiewerk, noem maar op. Red Light gaat over meer dan prostitutie.”
Anke Blondé: “Ja, het is niet specifiek op de prostitutie gericht. Het vertrekt daaruit, maar we gaan daar ook uit weg. Toch is prostitutie een goed milieu om het vrouw-zijn en thema’s rond seksualiteit en patriarchaat te benaderen vanuit al zijn aspecten. De hoofdrolspeelsters worstelen bijvoorbeeld alle drie met dezelfde thema’s, ook al hebben ze andere achtergronden, rond seksualiteit, macht, relaties en moederschap.”
“Wat voor mij de reeks echt uniek maakt, is dat alle aspecten van het vrouw-zijn langs alle kanten wordt bekeken. Het is niet eenzijdig, maar veelzijdig. Heel veel mensen gaan zich erin herkennen. En niet alleen vrouwen, ik denk dat mannen heel veel gaan inzien of bijleren over wat het is om vrouw te zijn.”
Zijn jullie ook met echte mensen uit het milieu gaan praten? Ik denk bijvoorbeeld aan politiemensen en mensen uit het prostitutiemilieu? Zijn jullie op onderzoek geweest voor deze serie?
Wouter Bouvijn: “Ja, we hebben ook een politievrouw gesproken die moordzaken deed, dus heel heftige beroepen.”
Anke Blondé: “Ik vind het heel belangrijk om als regisseur research te doen en te praten met mensen uit het veld, om in detail te voelen hoe die persoon met dat beroep zich gedraagt. Ook de juistheid van politiezaken is zeer belangrijk. Ik heb een vriend die inspecteur is, dus ik heb die heel vaak gebeld. Al is dat fictie en klopten er dingen niet omdat het verhaal verteld moest worden, vind ik het heel belangrijk om die nuance erin te kunnen steken. We hebben ook met een operazangeres gepraat, ook met pooiers.”
Serieus?
Anke Blondé: “Ja, we zijn er heel erg ingedoken. En dat was fijn, maar voor mij ook echt noodzakelijk, omdat je dat correct moet kunnen vertellen als regisseur. Iets dat je niet gezien of gevoeld hebt, kan je niet vertellen.”
Wouter Bouvijn: “Bijvoorbeeld Carice van Houten zelf, die de prostituee speelt, heeft ook echt gepraat met prostituees. En daar komen ook de mooiste verhalen uit omdat ze gewoon ook echt zijn.”
Criminaliteit
In Red Light zien we veel zware, criminele zaken zoals uitbuiting en mensensmokkel. Bestaat dat veel in het echte milieu volgens jullie?
Wouter Bouvijn: “Absoluut, maar dat is moeilijk om te vatten. Want wat is dwang? Op een gegeven moment wordt dat een grijze zone. Er zijn natuurlijk ook vrouwen die daar vrijwillig zitten, maar hoe ze daar gekomen zijn is meestal niet vrijwillig. Het is heel moeilijk om dat te vatten. Daarom dat het ook heel belangrijk was voor Halina en Carice om dit verhaal te vertellen. Het is echt heel raar. Want als je dan in een stripclub zit en je begint te praten met die vrouwen… Die kunnen zo laten uitschijnen dat ze daar zo graag zijn.”
Anke Blondé: “Het is een grijze zone. In die stripclub bijvoorbeeld zag ik vrouwen die er volgens mij doelbewust voor hadden gekozen om dat te doen voor een paar jaar. Maar wat ik vooral heb geleerd is dat, door de legaliteit van prostitutie in ons land en in Nederland, er daarnaast een heel illegaal circuit ontstaat.”
“Het is ook niet zo dat wij een antwoord willen bieden op wat er goed of slecht is. We stellen heel veel vragen in de reeks waar de mensen mogelijk zelf over nadenken. Want het is een heel ambigue milieu in die zin. Je kan daar geen oordeel over vellen, vind ik. Alles is individueel ook anders bij die vrouwen.”
Wouter Bouvijn: “De camping, die je in de serie zal zien, is bijvoorbeeld echt geïnspireerd op een verhaal van een bekende Nederlandse pooier die echt meisjes in bungalowparken liet slapen. Die moesten soms echt in het water gaan om die blauwe plekken weg te krijgen. Het is niet allemaal verzonnen.”
Alcoholisme
Alcoholisme is ook iets dat aan bod komt. In Red Light heeft de politieagente Evi daar problemen mee. Zou dat in het echt ook zoveel bestaan, dat mensen met verantwoordelijke jobs tussendoor eens naar de fles grijpen?
Wouter Bouvijn: “Tuurlijk, zonder twijfel. Hoe zou je zelf zijn als je constant moordzaken moet oplossen en constant in contact komt met dode mensen? Mensen die een heel heftig beroep hebben, zoeken soms wel ergens een vlucht.”
Anke Blondé: “Ik heb dat ook beseft door met mijn vriend bij de politie te praten. Die heeft zo’n ander wereldbeeld omdat hij altijd met het slechtste van de mens wordt geconfronteerd. Ik denk dat politiemensen die in een speciale eenheid zitten een heel zwart wereldbeeld hebben. Ik denk dat je dat wel moet aankunnen, dat je heel sterk in je schoenen moet staan. Omdat je gewoon met de heftige kant van de mensheid wordt geconfronteerd.”
“Bij Evi heeft het ook te maken met een verleden dat ze wegduwt, om dat te compenseren drinkt ze eigenlijk. Dat is een soort van verdrukking om alle emoties niet binnen te krijgen.”
Game Of Thrones-ster
Hoe hebben jullie de actrice Carice kunnen strikken? Want zij is ondertussen wereldberoemd natuurlijk.
Wouter Bouvijn: “Zij heeft ons gestrikt. Halina en Carice hebben dit project bedacht. Al zeven jaar terug is het zaadje geplant. Ze zijn uiteindelijk naar Vlaanderen gekomen omdat ze fan zijn van onze fictie. Ze hebben een zoektocht gedaan zijn bij ons gekomen omdat ze Best of Dorien B en De Twaalf hadden gezien.”
Anke Blondé: “Ja, en die samenstelling van Halina, Carice en Maaike, die alleen al vind ik top. Zij hebben de reeks opgezet, zij zijn de creative producers.”
Vlaams-Nederlandse coproductie
We zien in Red Light zowel Vlaamse als Nederlandse acteurs en actrices. Dat zie je steeds meer. Hoe komt dat eigenlijk?
Wouter Bouvijn: “Ik denk dat coproducties sowieso interessant zijn, omdat je meer budget kunt samen sprokkelen. Maar in dit geval gaat het ook de twee werelden, zowel in Nederland als in België is prostitutie legaal. Antwerpen heeft een groot red light-district, Amsterdam natuurlijk ook. Dus het was zowel financieel interessant denk ik om zo een grote reeks tot stand te laten komen als inhoudelijk.”
“Dus coproductie is iets wat meer en meer zal gebeuren en aan het gebeuren is. Want onze afzetmarkt, Vlaanderen, is zo klein, we zijn met te weinig. Als je daar Nederland kunt bijnemen, dan ben je zekerder. En natuurlijk hopen we dat Red Light buiten Vlaanderen en Nederland ook nog zijn publiek zal vinden. Dat is de reden, denk ik.”
Toekomstplannen
Wat zijn jullie persoonlijke toekomstplannen?
Wouter Bouvijn: “Ik ben nu een reeks aan het ontwikkelen met Willem Wallyn en producent Peter Bouckaert. Die krijgt de naam 1985. Het is een coming-of-age-verhaal van drie jonge mensen die opgroeien in de donkere jaren 80.”
Anke Blondé: “Ik ben bezig met mijn volgende langspeelfilm Dust, geschreven door Angelo Tijssens. Het verhaal gaat over twee frauduleuze ondernemers wiens technologiebedrijf ten ondergaat nadat een journalist hun dubieuze praktijken aan het licht brengt. Je maakt samen met de twee mannen de laatste 24 uur van hun bedrijf mee en hoe ze elk op hun manier al dan niet met hun geweten in het reine moeten komen.”