Review ‘The Acolyte’: Een verhaal over familiebanden en de moeilijke grens tussen kwaad en goed

Vanaf vandaag kan je op Disney+ kijken naar de gloednieuwe Star Wars-reeks The Acolyte. De serie neemt ons mee naar de periode vóór de eerste trilogie van start gaat, op het einde van de High Republic. We volgen de tweeling Osha en Mae, die als kind gescheiden werden en een heel ander leven leidden. Wij konden de eerste vier afleveringen al bekijken en werden getrakteerd op een spannende, veelzijdige en nieuwe kijk op het Star Wars-universum.

Geweldig nieuws voor fans van Star Wars, want de franchise is een nieuwe reeks rijker. Het gaat om de serie The Acolyte, waarin de grenzen tussen goed en slecht zullen vervagen.

“Oudste” Star Wars-reeks tot nu toe

Voor The Acolyte reizen we verder terug dan het gewoonlijke “a long time ago in a galaxy far, far away“. We bevinden ons nog eens 100 jaar voor de gebeurtenissen uit de Skywalker-trilogie op het einde van de High Republic. Er is dus nog geen sprake van de Skywalkers en ook Stormtroopers bestaan nog niet.

We volgen in The Acolyte Jedi Master Sol (Lee Jung-jae) en zijn studenten Yord (Charlie Barnett) en Jecki (Dafne Keen). Zij worden ingeschakeld om de mysterieuze moord op Jedi Master Indara (Carrie-Ann Moss) te onderzoeken. Want het lijkt erop dat een oude Padawan van Master Sol betrokken is bij de moord.

Osha (Amandla Stenberg) kwam als kind bij Jedi Master Sol terecht en trainde jarenlang met hem. Maar uiteindelijk moest ze de opleiding stopzetten omdat ze te zwaar leed om het verlies van haar tweelingzus Mae. Ze werkt nu als technieker op een ruimteschip en leeft een schijnbaar normaal leven, tot ze plots verdacht wordt van moord. Wat begint als een whodunnit, wordt al snel een verhaal over familiebanden, verraad en de moeilijke balans tussen goed en kwaad.

Diverse cast

Maker Leslye Headland wilde van de cast een weerspiegeling van de samenleving maken. Dat resulteerde in de meest diverse cast in een Star Wars-productie ooit. Zo worden de hoofdrollen gespeeld door Amandla Stenberg en kan je ook de Zuid-Koreaanse acteur Lee Jung-jae aan het werk zien in The Acolyte. Die laatste leerde zelfs speciaal Engels voor zijn rol in de reeks.

We moeten toegeven dat het hoorbaar is dat Lee nog niet helemaal vloeiend is in het Engels, maar dit past bij zijn personage, Jedi Master Sol. Sol is een vaderfiguur voor Osha en straalt rust en wijsheid uit, maar je merkt ook dat hij iets met zich meedraagt dat op hem weegt. Lee Jung-jae slaagt erin om die gelaagdheid in het personage te leggen en zet zo een meesterlijke acteerprestatie neer.

Goed of slecht?

Een belangrijke vraag die The Acolyte stelt is: “Wie is goed en wie is slecht?”. Want hoewel je in het begin een duidelijk beeld denkt te hebben over the good guys en the bad guys in de reeks, begin je daar al snel aan te twijfelen. En ook de vraag of Jedi’s nu eigenlijk goed of slecht zijn wordt luider dan ooit.

The Acolyte zorgt zo voor een nieuwe Star Wars-beleving, die toch authentiek aanvoelt. Zo zijn heel wat van de stilistische elementen van de originele Star Wars-films behouden, zoals de diagonale swipetransities van George Lucas en de klassieke CGI-effecten. Leslye Headland creëert letterlijk een nieuw tijdperk voor Star Wars-fans en hoopt dat ze verschillende seizoenen kan maken. En wat ons betreft heeft de reeks zeker het potentieel om een waardevol deel van de franchise te worden.

Bekijk hier nog eens de officiële trailer voor The Acolyte:

De eerste twee afleveringen van The Acolyte zijn nu te vinden op Disney+. Elke woensdag zal er een nieuwe aflevering verschijnen.