Nu iedereen thuis is, is er meer tijd om naar muziek te luisteren. Dat is volgens Spotify ook duidelijk te zien aan de nieuwe gegevens. De streamingdienst liet weten dat het luistergedrag sinds vorige week enorm veranderd is. Zo zijn rustige en akoestische afspeellijsten enorm populair, en krijgen ook podcasts over gezondheid een enorme boost.
Sinds we verplicht zo veel mogelijk tijd in huis doorbrengen, luisteren we ook naar minder uptempo muziek. Dat zegt Spotify in een statement. Sinds we onszelf isoleren, hebben we meer nood aan rustgevende muziek, podcasts en gezamenlijke afspeellijsten.
Sharing is caring
Op Spotify bestaat er een manier om onze social distancing iets makkelijker te maken, de gezamenlijke afspeellijsten. Die functie bestaat al lang, maar lijkt in deze periode een extra boost te krijgen. Op die manier breng je je vrienden toch iets dichterbij. Daarnaast delen we onze muziekkeuzes ook vaker via onze sociale media. Dat komt volgens Spotify doordat we op die manier toch het gevoel krijgen dat we onze muzieksmaak met anderen kunnen delen, en daar een soort voldoening uithalen. Het is natuurlijk ook altijd leuk om je luistertips te delen.
Ook binnenshuis wordt er meer muziek gedeeld. Zo gaan ouders massaal op zoek naar muziek voor hun kinderen en wordt er ook veel meer via tv, computer of bluetooth geluisterd. Een manier om het hele huis te laten meegenieten dus. In het thema ‘voor kinderen‘ hebben vooral slaapliedjes en Disney een ontzettende boost gekregen.
In deze tijden zijn er ook heel wat bekende artiesten die optreden via livestreams, en hun fans op die manier een hart onder de riem willen steken. Ook dat helpt om meer streams te behalen. Artiesten als James Blake en Code Orange hebben op die manier hun streamingcijfers al de lucht in zien gaan. Live gaan tijdens deze periode in quarantaine is dus een goede manier om jezelf en je muziek te promoten.
Rust
Op vlak van muziekgenres is er ook een enorm verschil met vorige maand. Terwijl iedereen vorige maand nog leek te genieten van party hits en uptempo liedjes, lijken ze nu vooral nood te hebben aan rustigere muziek. Wat opvalt is dat de luistercijfers van akoestische en instrumentale muziek enorm de hoogte zijn ingegaan. Ook de meer huishoudelijke muziek is aan een opmars bezig. Dat lijkt ons de perfecte muziek om op te kuisen of koken.
Wat ook grappig is, is het feit dat ook liedjes die in het coronathema passen vaker beluisterd worden. Zo zou het luistercijfer van Don’t Stand So Close To Me al gestegen zijn met 135%. Mensen luisteren ook opvallend vaker naar podcasts over gezondheid en lifestyle. Naast podcasts die daarover gaan, zijn ook de kookpodcasts en work-outs weer populair. Een aantal Spotify-gebruikers maakten zelfs een social distancing afspeellijst, inclusief passende muziek. Alles wat je nodig hebt om een paar weken in quarantaine te overleven dus.