Spotify lanceert een actie om artiesten te helpen tijdens coronacrisis

Spotify lanceert een actie om artiesten te helpen tijdens coronacrisis
Shutterstock

De coronacrisis raakt iedereen. Over de hele wereld zorgt de uitbraak van het coronavirus voor economische en financiële problemen. Ook in de muziekwereld. Spotify wil een actie opzetten om artiesten die het moeilijk hebben te helpen, door organisaties aan de app te linken en zelf een fors bedrag te doneren.

Voor heel wat muzikanten is het een moeilijke tijd. Ze kunnen niet optreden en kunnen geen muziek opnemen in een grote studio. Ook het promoten van nieuwe muziek is moeilijk geworden doordat zowat iedere grote tv-show gecanceld is. De enige manier waarop promotie mogelijk is, is via sociale media.

Donaties

Spotify-Music-Relief
Spotify

Met 124 miljoen betalende gebruikers en een samenwerking met hulporganisaties als MusiCares, Help Musicians en PRS Foundation, heeft Spotify een Covid-19 inzamelingsactie gelanceerd. Met die actie wil Spotify de invloed van de coronacrisis op de muziekwereld tegengaan. Op dit moment staan duizenden artiesten onder financiële stress, en daar wil Spotify iets aan doen. De streamingdienst zal zelf ongeveer 9,5 miljoen euro verdelen onder MusiCares, Help Musicians en PRS Foundation. Die goede doelen steunen vooral beginnende artiesten, of minder commerciële muziekinstanties. Muzikanten kunnen zichzelf aanmelden via de sites van één van die goede doelen om in aanmerking te komen.

Daarnaast is Spotify ook bezig met het uitrollen van een optie waarbij fans rechtstreeks geld kunnen storten naar muzikanten en/of groepen. Met die optie zouden ook grotere artiesten als Taylor Swift en The Weeknd ervoor kunnen kiezen om verwijzingen naar een bepaald goed doel op hun artiestenpagina te laten zetten. Daardoor zouden fans een kleine (en snelle) donatie kunnen doen aan een goed doel dat hun favoriete muzikant nauw aan het hart ligt. Bij kleinere artiesten zou het geld eerder geïnvesteerd worden in eigen promo en nieuw materiaal. Een rechtstreekse donatie dus. In beide gevallen wint Spotify er niks aan, en gaat het geld zonder omwegen naar het goede doel waaraan je het geld schenkt. Hopelijk helpen deze maatregelen de muziekwereld terug op de been!

Gesponsorde artikelen