Met 158 miljoen gebruikers van Premium heeft Spotify meer dan een kwart meer abonnees in vergelijking met vorig jaar. Ook de maandelijkse gebruikers zijn gevoelig gestegen.
Spotify, de Zweedse streamingdienst voor muziek, heeft 158 miljoen Premium-gebruikers en 356 miljoen maandelijkse gebruikers. Een stijging van respectievelijk 21 en 24 procent in vergelijking met de vorige jaarcijfers. Ook een stijging met de vorige kwartaalcijfers, die op 155 miljoen Premium-gebruikers en 345 miljoen maandelijkse gebruikers afklokten. Zoals veel online bedrijven hebben ze de vruchten van een pandemie kunnen plukken. Het bedrijf maakte 23 miljoen dollar (19 miljoen euro) winst, een miljoen meer dan het boekjaar ervoor.
Exclusieve podcasts
Het bedrijf heeft volop ingezet op podcasts. Niet alleen om nieuwe luisteraars binnen te halen, maar ook om de inkomsten van reclame op te krikken. En met succes. De exclusieve podcast van Amerikaan Joe Rogan, The Joe Rogan Experience, doet het veel beter dan verwacht. Spotify zegt dat ze een sterke stijging van podcastluisteraars hebben, ook in het aantal uren dat geluisterd wordt.
Geen prijsverhoging in België
Het nieuws van de goede cijfers komt er na de aankondiging van een prijsverhoging. Spotify zou de prijzen van hun Familieplan verhogen in de Verenigde Staten en van Duo, Familie en Student in het Verenigd Koninkrijk en enkele Europese landen. De prijzen zouden gemiddeld met zo’n euro per maand stijgen. De jaarcijfers kunnen aantonen waarom de stijging er komt: Spotify haalt gemiddeld zo’n zeven procent minder omzet per abonnee binnen in vergelijking met het vorige boekjaar. In België komt er weliswaar geen prijsverhoging.
Ondertussen is Spotify ook bezig om meer transparant te zijn over hoeveel het artiesten betaalt om hun muziek te streamen. Er werd een nieuwe website gelanceerd, Loud & Clear, waar er meer transparantie beloofd wordt over de betalingen aan artiesten.