Spotify laat artiesten betalen voor promo ondanks gigantische boom door coronacrisis

Spotify-CEO Daniel Ek is van plan om een nieuwe strategie op vlak van advertenties in te voeren. Op die manier hoopt hij zijn muziekstreamingdienst fanancieel gezonder te maken. Spotify draait namelijk nog steeds verlies omdat heel wat inkomsten terugvloeien naar de grote platenmaatschappijen, die nog steeds enorm veel macht hebben. Toch wist Spotify in het eerste kwartaal een heleboel nieuwe gebruikers te strikken.

Spotify-oprichter en -CEO Daniel Ek begrijpt niet goed waarom de muziekindustrie tegenwoordig zo gefocust is op betalende abonnementen voor streamingdiensten. De Zweed wijst erop dat in de Verenigde Staten elk jaar zo’n 18 miljard dollar naar radioreclame gaat. Van die gigantische taart willen Ek en Spotify graag een stuk meepikken. “De sector van radioreclame is groter dan de volledige industrie van muziekstreaming”, benadrukt Ek in een interview met het Amerikaanse persagentschap Bloomberg.

(Kraftwerk-oprichter Florian Schneider overleden aan kanker.)

Promotie en podcasts

EPA

Daarom doet Ek een tweezijdig plan uit de doeken. Aan de ene kant wil hij een grote focus leggen op podcasts, aan de andere kant wil hij artiesten zo ver krijgen om zelf advertenties te kopen op Spotify. Dat dat laatste voorstel controversieel is, is een understatement. Wel zou Spotify op deze manier een stuk meer winst kunnen genereren, want Spotify moet auteursrechten betalen om muziek te mogen streamen. In de (ietwat verouderde) logica van de platenmaatschappijen is het dan ook vreemd dat Spotify zelf geld moet betalen voor de promotie van artiesten.

In het verleden legden Justin Bieber en The Weeknd al geld neer om Spotify-gebruikers in te lichten dat hun nieuwe platen online stonden. Volgens Ek zullen ook andere artiesten de meerwaarde van online promotie inzien: “Er is een enorme barrière voor artiesten om hun muziek efficiënt op de markt te brengen. Hier schuilt een opportuniteit voor Spotify.”

(Madonna zegt dat ze besmet was met het coronavirus op het einde van haar ‘Madame X’-tour.)

Meer inkomsten

EPA

Tijdens de eerste drie maanden van 2020 wist Spotify meer gebruikers dan ooit te strikken. Daarnaast steeg ook het aantal betalende abonnees voor de streamingdienst. De betalende gebruikers luisterden minder vaak in de auto naar muziek, maar vaker tijdens het doen van huishoudelijke taken en ontspanning. Dat meldt Bloomberg.

Het aantal maandelijkse Spotify-gebruikers steeg op jaarbasis met 31 procent tot 286 miljoen. Van hen hadden eind maart 2020 130 miljoen mensen een betalend Premium-abonnement. Ook dat is 31 procent meer dan tijdens dezelfde periode in 2019.

Hierdoor groeide de omzet van Spotify vergeleken met vorig jaar met 22 procent tot 1,8 miljard euro. Daarop wist Spotify een nettowinst van 1 miljoen euro te boeken, tegenover een verlies van 142 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2019.

(Adele toont nieuw lichaam op Instagram.)

Meer
Lees meer...