“Dit is echt een politiek conflict geworden. Het is voor de vakbond bijna een existentiële strijd. Ik heb de indruk dat het nu niet langer de werknemers van Delhaize zijn die de vakbond gebruiken om hun rechten te vertegenwoordigen, maar dat het de vakbonden zijn, die Delhaize en de werknemers gebruiken om hun punt te maken om te strijden voor hun overleven.” Dat zegt Peter De Keyzer, oprichter van strategisch communicatiebureau Growth Inc. in de talkshow De Insiders, van Linda De Win en Wouter Verschelden, op Business AM.
In die wekelijkse talkshow over alles in en rond de Wetstraat, kwam de huidige crisis in de retailsector en met name de oorlog rond Delhaize aan bod. “Het is echt een gevecht tussen enerzijds de vrije markteconomie, het kapitalisme, maar ook internet of things en anderzijds het protectionisme. Het toont ook het zwaktebod van de vakbonden die voor een stuk in het verleden leven”, zo reageert Barbara Vangheluwe, CEO van het bureau BBDO.
Ook Stijn Cox, CEO van Boondoggle en Havas België, beaamt: ”Ik denk niet dat iedere retailer ermee gebaat is dat er nu een heel grote staking gaat komen. De retailers hebben het moeilijk en zoeken naar allerlei formules om hunzelf heruit te vinden. Ik denk dat het voor de vakbonden meer echt een principieel iets is geweest. Daarom zie je ook het groot verschil Noord-Zuid hierin. Het is duidelijk dat men in het noorden gewoon verder gaat. De houding ten opzichte van vakbonden in het noorden en zuiden is gewoon anders, net als hoe je met een sociaal conflict moet omgaan.”
“We hebben al een een economie met bijzonder weinig flexibiliteit, ondanks wat vakbonden altijd beweren”, zo voegt De Keyzer toe. “Als je kijkt naar het aantal mensen die in een flexibel statuut werken, als percentage van de beroepsbevolking, is dat in Europa bijna nergens lager dan in België. Ik wil het voorbeeld geven van Zweden, dat toch niet echt een neoliberale hel is? Wel, daar zijn de supermarkten van 7 uur ’s ochtends open tot 22 uur ’s avonds, elke dag buiten 1 januari en 25 december.”