‘Starstruck’: Een luchtig tussendoortje voor wie zijn romcoms net dat beetje origineler wil

Goeie fictie hoeft niet altijd zwaar, dramatisch en deprimerend te zijn met diepgekwelde protagonisten. Series kunnen ook gewoon leuk zijn en de personages ogenschijnlijk ongecompliceerd. Jessie uit Starstruck is daarvan het beste voorbeeld.

Streamz heeft ons in één keer twee seizoenen van Starstruck cadeau gedaan. Als dat klinkt als een opgave omdat je nu nog meer moet inhalen: dat is het niet. Elk seizoen van deze Britse reeks bestaat uit zes afleveringen van 20 minuten. Elk seizoen duurt dus ongeveer even lang als een gemiddelde film. De serie is daardoor niet meer dan een luchtig tussendoortje, maar wel eentje dat we graag willen aanraden.

In Starstruck leren we Jessie (Rose Matafeo) kennen, een jonge vrouw die vanuit Nieuw-Zeeland in Londen beland is en een job in de plaatselijke cinema combineert met een job als kinderoppas. Op Oudejaarsavond wordt ze behoorlijk dronken en wanneer duidelijk wordt dat de kerel met wie ze aan het praten was enkel interesse heeft in haar roommate en beste vriendin Kate (Emma Sidi) raakt ze in de toiletten aan de praat met een jongeman. Ze gaat met ‘m naar huis, ze hebben seks en pas de ochtend nadien beseft Jessie dat ze het aangelegd heeft met Tom Kapoor (Nikesh Patel), een beroemd acteur.

Een wervelwind

In de volgende afleveringen blijven we de twee om elkaar heen cirkelen. Ze komen elkaar om de zoveel tijd toevallig of minder toevallig tegen, kussen af en toe of brengen samen wat tijd door. Maar door misverstanden, roddels of verkeerde manieren van communiceren wilt het nooit écht klikken tussen de twee, hoewel ze dat eigenlijk wel allebei willen.

© Avalon

Je hoort het al: we zijn eigenlijk gewoon naar een romcom aan het kijken. Het basisidee van Starstruck is even eenvoudig als geniaal en werd bedacht door Rose Matafeo zelve, die ook nog eens voor een BAFTA genomineerd werd voor haar acteerprestatie.

Jessie is een jonge zelfverzekerde vrouw die er prat op gaat dat ze weet wie ze is. Ze is iemand met wie je je nooit vervelen zal: een taterwater, een chaoot met een eigen willetje, iemand met het onvermogen om een saai leven te leiden, een wervelwind. Op haar 28ste had ze gehoopt verder te staan in het leven, maar op seksueel gebied heeft ze er alleszins geen moeite mee om te vragen wat haar toekomt. Zowel met Dan (Jon Pointing) als met haar collega Joe (Joe Barnes) die heimelijk verliefd op haar is had Jessie al seks, waardoor de ene nacht met Tom niet noodzakelijk veel hoeft te betekenen.

Relativeren van roem

De twee blijven elkaar als bij toeval tegenkomen, of zoeken elkaar op. Tom voelt zich erg op zijn gemak bij Jessie omdat zij de enige is die normaal tegen hem lijkt te kunnen doen.

Zijn agent Cath (Minnie Driver) vertelt Tom op een bepaald moment dat het niet toevallig is dat acteurs en actrices vaak andere acteurs en actrices daten: die weten hoe het is om beroemd te zijn. En effectief: wanneer Tom binnenkomt, verstommen de gesprekken, uiten mensen hun bewondering of beginnen ze ongemakkelijk enthousiast en familiair te doen, zoals Kate doet. En ook Jessie begint al snel te merken dat het niet evident is om zichzelf in te passen in de wereld waartoe Tom behoort.

© Avalon

Tegelijkertijd relativeert Starstruck de roem heel erg. Net als in This Is Us krijgen we hier een acteur die een acteur speelt en toont het verhaal hoe die mensen ook maar gewone mensen blijken te zijn. Daarbij horen ook verplichtingen, rotte dagen op het werk, daten en verliefd worden. Alleen geven anderen hen een soort status die hen lijkt te verheffen boven Jan Modaal omdat ze toevallig meer dan gemiddeld in de belangstelling staan.

The Avengers

De grappigste scène vonden wij er eentje die over die relativering van beroemdheid gaat. Wanneer Jessie en Tom voor een restaurant staan te praten, vraagt een zelfverklaarde fan Tom om een selfie. Hij snijdt de zin “Ik vond je geweldig in …” aan, maar beseft dat hij geen titel van een film kan noemen en doet er subtiel het zwijgen toe. Een tweede fan zegt “I loved The Avengers”, waarop Tom droog antwoord: “I wasn’t in that.

Starstruck zal je leven niet veranderen, maar het zal je wel enkele fijne avonden bezorgen. Het zal je doen glimlachen en even alle crisissen en doemscenario’s die ons boven het hoofd hangen doen vergeten. En laat dat nu precies zijn wat een mens in tijden als deze nodig heeft.

De twee eerste seizoenen van Starstruck staan nu volledig op Streamz. Aan een derde seizoen wordt intussen naarstig gewerkt.