Streamingdiensten Disney hebben nu meer abonnees dan Netflix

Disney heeft z’n kwartaalcijfers voor het tweede kwartaal van 2022 vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de streamingdiensten van Disney (Disney+, Hulu en ESPN+) nu meer abonnees hebben dat Netflix. Netflix moest voor het tweede kwartaal opnieuw een verlies van abonnees optekenen.

Disney heeft kunnen profiteren van het verlies aan abonnees van Netflix. De streamingdienst, die lang het monopolie had op het streamen van films en series, moest op het einde van het tweede kwartaal opnieuw een verlies opmeten. In totaal verloor Netflix toen 970.000 abonnees. De streamingdiensten van Disney (Disney+, Hulu en ESPN+) groeien daarentegen wel. En dat zorgt ervoor dat ze nu het aantal abonnees van Netflix hebben ingehaald.

Streamingdiensten Disney

De enige streamingdienst van Disney die in ons land beschikbaar is, is Disney+. Maar Disney heeft in andere landen nog verschillende andere streamingdiensten. Daardoor komt het nu op een totaal aantal abonnees dat boven dat van Netflix ligt.

Op het einde van het tweede kwartaal telde Netflix 220,67 miljoen abonnees, nadat het er dit jaar al meer dan een miljoen verloor. Disney+ eindigde het tweede kwartaal met 152,1 miljoen abonnees, dat zijn er 14,4 miljoen meer dan in het vorige kwartaal. Hulu telt er 46,2 miljoen en ESPN+ heeft 22,8 miljoen abonnees. Dat zorgt ervoor dat de streamingdiensten van Disney nu samengeteld 221,1 miljoen abonnees tellen en daarmee doet het voor het eerst beter dan z’n grootste concurrent Netflix.

In totaal haalde Disney in het tweede kwartaal van 2022 een omzet van 21,5 miljard dollar (20,87 miljard euro). Dat is goed voor een stijging van 26 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 1,4 miljard dollar (1,36 miljard euro), een stijging van 53 procent vergeleken bij vorig jaar.

Disney+ met reclame

Netflix liet eerder al weten dat het het verlies aan abonnees wil aanpakken door een goedkoper abonnement aan te bieden, waarbij gebruikers wel reclame te zien zullen krijgen tussen series en films. Ook Disney+ heeft nu zo’n formule aangekondigd.

Voorlopig heeft de streamingdienst het abonnement met reclame enkel aangekondigd voor de Verenigde Staten. Daar zal het vanaf december beschikbaar zijn. Het is nog niet geweten of het ook in ons land gelanceerd zal worden.

Meer
Lees meer...