Een van de meest controversiële reeksen van het moment is in première gegaan op het filmfestival van Cannes. The Idol is van de hand van Euphoria-bedenker Sam Levinson en Abel Tesfaye, beter bekend als The Weeknd. De eerste reacties op de HBO-reeks zijn alvast vernietigend.
The Idol verschijnt op zondag 4 juni op de Amerikaanse streamingdienst Max. Eén dag later zal je de reeks al kunnen bekijken op de Vlaamse streamingdienst Streamz. The Idol zal de jonge Jocelyn volgen, gespeeld Lily-Rose Depp, die het wil maken in de popwereld. Zij wordt verliefd op Tedros, gespeeld door Abel Tesfaye, die we allemaal beter kennen als The Weeknd. Hij baat zijn eigen nachtclub uit in Los Angeles, maar heeft een dubbelleven als cultleider. Daardoor is hij innemend, maar ook gevaarlijk.
Kritiek
We kregen de afgelopen tijd al heel wat teasers en andere fragmenten uit The Idol te zien. Toch moeten we zeer lang wachten op de release. Dat kwam omdat makers Levinson en Tesfaye een groot deel van de reeks opnieuw lieten maken. En daarbij zou er heel wat zijn fout gegaan.
The Idol kwam onlangs in opspraak toen verschillende medewerkers van de reeks aan Rolling Stone vertelden over de omstandigheden op de set. Zo zou Abel Tesfaye hebben van mening geweest zijn dat er te veel gebruik gemaakt werd van een “vrouwelijk perspectief”, iets wat nu compleet omgekeerd is. De reeks veranderde van focus en volgens verschillende crewleden werd alles overmatig seksueel. “Het was net zoals elke verkrachtingsfantasie die een toxische man zou hebben”, viel bij iemand de crew te horen.
Slechte recensies
Sam Levinson reageerde op een persconferentie in Cannes nogal lacherig op die beschuldigingen. “Toen mijn vrouw ze aan mij voorlas, wist ik dat we de meest succesvolle reeks van het jaar gingen hebben”, zei hij volgens Variety. De showrunner was na de première ook zeer ontroerd toen het publiek The Idol een staande ovatie van vijf minuten gaf. Dat als groot compliment zien, is misschien wel overdreven. Het filmfestival van Cannes heeft namelijk een vreemde fascinatie voor staande ovaties en deelt die te pas en ten onpas uit. Zo kreeg bijvoorbeeld Shrek ooit een staande ovatie van tien minuten.
Toen de eerste recensies online verschenen, bleek inderdaad dat de aanwezige journalisten toch een stuk kritischer stonden tegenover The Idol. Op Rotten Tomatoes heeft de reeks ondertussen amper 14 procent.