‘The Little Mermaid’ flopt in China en Zuid-Korea na commotie rond casting Ariel

Hoewel de nieuwe film The Little Mermaid een succes lijkt te zijn bij ons, is dat niet in alle landen het geval. In China en Zuid-Korea wordt de live action-versie van de tekenfilm matig ontvangen. De lage bezoekcijfers komen er nadat de twee landen zich niet echt openstelden voor de casting van actrice Halle Bailey als Ariel.

Sinds eind mei kunnen Disneyfans in de bioscoop terecht voor de live action-remake van The Little Mermaid. Daarin schittert actrice Halle Bailey als Ariel, iets wat meteen na de bekendmaking al voor wat commotie zorgde. De casting werd namelijk door heel wat mensen op het internet niet geaccepteerd.

Dat was ook duidelijk het geval in de landen China en Zuid-Korea, waar die meningen zich hard doordrukken in de bioscoopcijfers.

The Little Mermaid

Ariel wordt in de live action-remake gespeeld door de zwarte actrice Halle Bailey. Iets wat niet bij iedereen in goede aarde viel. Meteen na de bekendmaking kwamen er reacties van mensen die vonden dat Ariel gespeeld moet worden door een blanke actrice met rood haar. Daarbij werd zelfs de term ‘blackwashing‘ gebruikt. Dit verwijst naar het tegengestelde van ‘whitewashing‘, waarbij blanke acteurs gebruikt worden om rollen te spelen van zwarte personages. Volgens de kritische stemmen gaat het hier dus om hetzelfde fenomeen in de andere richting.

Maar het feit dat Halle Bailey zwart is, verandert niets aan het verhaal van The Little Mermaid. Integendeel, het zorgt er voor dat een hele generatie aan jonge meisjes zichzelf nu ook kunnen herkennen in hun favoriete Disneypersonage.

Flop in China en Zuid-Korea

Hoewel de film in België uiteindelijk een succes lijkt te zijn, is dat in Azië veel minder het geval. Daar is de film ondertussen zelfs hard aan het floppen. Sinds de release in China heeft de film daar slechts 3,6 miljoen dollar (3,3 miljoen euro) opgehaald. Daarmee is het ook meteen de slechtst scorende live action-remake van Disney ooit.

Voor de release liet de Chinese overheid al weten niet blij te zijn met de “geforceerde inclusie” die de film zou proberen verkopen. Ook in Zuid-Korea gooit de film geen grote ogen en lijken de bezoekcijfers tegen te vallen. Dat meldt CNN.

Meer
Lees meer...