Left Right
scrollTop top

‘The Social House’ wordt met de grond gelijkgemaakt: “Ongepast en te wit”


Social House
© YouTube Social House

In het nieuwe concept The Social House wonen acht influencers twee weken samen in een huis. Hun avonturen zijn elke dag te volgen via YouTube. Maar de reeks kreeg al heel wat meer kritiek dan positieve reacties. En daar zijn verschillende redenen voor.

Je hebt hun namen misschien nog nooit gehoord, maar ze zijn razend populair op Instagram en TikTok: Steffi Mercie (18), Jonatan Medart (20), Flo Windey (25), Elias Verwilt (20), Sarah Bossuwé (28), Michael Amani (26), Stien Edlund (19) en Gerben Tuerlinckx (20). Deze acht influencers wonen sinds kort samen in een huis genaamd The Social House. Daarin krijgen ze verschillende uitdagingen die ze tot een goed einde moeten brengen. Het resultaat daarvan is te volgen op YouTube. Maar de reeks kreeg al meteen heel wat kritiek op – heel ironisch – sociale media.

Coronamaatregelen

In de eerste plaats komt er heel veel kritiek op het feit dat de acht influencers mogen samenkomen. De rest van de bevolking mag binnenshuis nog steeds maar met één extra persoon afspreken. Dat de influencers dat mogen met acht tegelijk steekt bij velen de ogen uit.

Het is dan ook, zoals velen aanhalen, een heel ongelukkige timing. Jongeren hebben al meermaals duidelijk gemaakt dat ze de coronamaatregelen beu zijn en dan vooral het gebrek aan sociaal contact. Ook zij zouden het niet erg vinden om twee coronatests te laten afnemen en in quarantaine te gaan om dan vervolgens samen met je vrienden op reis te kunnen gaan. Maar dat mogen zij, in tegenstelling tot de influencers, niet. Op Twitter vrezen mensen dan ook dat de reeks voor andere jongeren een trigger kan zijn om hun voeten volledig te vegen aan de maatregelen.

De kritiek op het niet naleven van de coronamaatregelen zorgde er zelfs al voor dat er een petitie werd gestart tegen de reeks. Die heeft op dit moment al meer dan 1.000 handtekeningen verzameld.

Andere programma’s

Social House reactie
Instagram @socialhousebe

De makers reageerden al op deze kritiek met een bericht op Instagram. “We merken dat er veel reacties zijn over de coronamaatregelen. The Social House is geen privé-initiatief van de creators, maar volledig in het kader van een online programma om jongeren te entertainen. Hierbij worden alle richtlijnen die gelden voor tv-programma’s volledig nageleefd. Dit zoals alle tv-programma’s die tijdens deze coronaperiode opgenomen worden.” Daarmee wordt verwezen naar programma’s als De Mol of Big Brother waarbij ook groepen mensen mogen samenleven.

Maar al snel kwam er ook daarop kritiek. Die ging over het feit dat The Social House niet te vergelijken is met programma’s als De Mol of Big Brother. The Social House is namelijk heel selectief in wie eraan kan deelnemen. Het gaat hier enkel om influencers met een bepaald aantal volgers op sociale media. Niet iedereen heeft de kans om zich te laten testen om dan vervolgens twee weken te leven alsof het coronavirus niet bestaat. Daarnaast komt er ook heel wat kritiek op het feit dat de reeks makkelijk uitgesteld kon worden en opgenomen kon worden in een periode waarin de coronacijfers beter zijn. Dat is wat er gebeurde bij De Mol. De opnames vonden plaats in de periode waarin iedereen met 15 mensen mocht afspreken.

“Wij doen gewoon ons werk”

Later reageerden ook de deelnemers zelf op de heisa. Daarbij benadrukten ze allemaal dat ze “gewoon hun werk doen”. Ze maken daarnaast ook duidelijk dat ze een coronatest hebben afgelegd, in quarantaine zijn geweest en nu dus samen één bubbel vormen. Maar ook dat excuus werd niet in dank aangenomen. Er kwamen veel reacties dat deelnemers perfect vanuit hun eigen huis content kunnen maken en dat het niet essentieel is om samen te wonen.

Gebrek aan diversiteit

Een ander groot punt van kritiek is het gebrek aan diversiteit bij de deelnemers. Alle deelnemers zijn wit terwijl er wel heel wat populaire influencers zijn vanuit etnische minderheidsgroepen. Dat er dan uiteindelijk gekozen werd voor een volledige witte bezetting past volgens velen niet in de huidige tijdsgeest.

Ook hier hebben de makers al op gereageerd. Daarbij lieten ze weten dat er de komende weken nog andere influencers de groep zullen vervoegen, waarbij er wel gekeken werd naar diversiteit. Dit druist dan weer in tegen de stelling dat de deelnemers één bubbel vormen. Ondertussen gaat The Social House gewoon verder, maar valt het op dat de deelnemers vaker een mondmasker dragen dan op de eerste dagen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…