Toblerone moet binnenkort zijn bekende logo met Matterhorn aanpassen

Toblerone verandert binnenkort van logo. De herkenbare berg Matterhorn wordt namelijk aangepast naar een moderner en gestroomlijnder design. Reden daarvoor zijn de plannen van het Amerikaanse moederbedrijf Mondelez om een deel van de productie naar Slovakije te verplaatsen. Daardoor staat Zwitserland niet langer toe dat een nationaal symbool gebruikt wordt in het logo.

Wat ging eraan vooraf?

  • Toblerone werd in 1908 bedacht in het Zwitserse Bern. Sinds 1990 is de bekende chocolade echter niet meer in Zwitserse handen. Toen werd het namelijk overgenomen door Kraft Food Inc., dat het in 2012 op zijn beurt doorverkocht aan het Amerikaanse Mondelez.
  • Het bekende logo met de Matterhorn – en daarin een verstopte beer – siert sinds 1970 op de verpakking.
  • In het verleden is Toblerone al onder andere in Bedford in Engeland, Dundee in Schotland en Zagreb in het toenmalige Joegoslavië geproduceerd. Momenteel bevindt de productie zich echter volledig in Zwitserland.

Wat verandert er binnenkort?

  • Mondelez gaat tegen eind 2023 een deel van de productie van Toblerone verplaatsen naar een fabriek in Bratislava in Slovakije.
  • Daardoor zal de chocolade niet meer “Zwitsers” genoeg zijn volgens de strenge wetten in dat land. In 2017 werd in Zwitserland namelijk een wet ingevoerd die het label ‘Made in Switzerland’ moet beschermen. Die wet stelt dat producten die dat label willen gebruiken ten minste 80 procent van de grondstoffen uit het land moet halen. Voor melk- en zuivelproducten gaat het zelfs om 100 procent. Hierbij geldt wel een uitzondering voor grondstoffen, zoals cacao, die niet in Zwitserland kunnen geproduceerd worden.
  • Die strenge wet heeft ook betrekking op het gebruik van Zwitserse symbolen, zeker als het gaat om zaken die een geografisch gebied aangeven. In het geval van Toblerone gaat het dus om het gebruik van de berg Matterhorn in het logo.
  • Volgens de Zwitserse nieuwssite Aargauer Zeitung krijgt Toblerone later dit jaar een nieuw logo. Het zal “gemoderniseerd en gestroomlijnder” zijn. De beer blijft wel aanwezig in het nieuwe logo, net als de handtekening van de oprichter Theodor Tober. Vanaf dan zal op de verpakking van Toblerone enkel nog te lezen zijn dat de chocolade “gevestigd is in Zwitserland”.
Meer
Lees meer...