Vodkaboycot maakt wereldwijd opgang

Steeds meer supermarkten over de hele wereld weren Russische vodka uit hun rekken als steunbetuiging voor Oekraïne in zijn oorlog met Rusland.

Vooral in Duitsland neemt de “vodkaboycot” grote proporties aan. Ketens als Aldi, Penny, REWE en Netto kondigden aan niet langer producten te willen verkopen die in Rusland zijn vervaardigd, waaronder de befaamde Russische vodka. Ze hebben de producten meteen uit de rekken gehaald of hebben de groothandelsbestellingen bij Russische leveranciers voor onbepaalde tijd stopgezet. In onder meer Finland, Denemarken, Polen zijn gelijkaardige symbolische acties aan de gang in de voedingsdistributie.

België

De Belgische supermarktketens zeggen dat hun assortiment uit Rusland sowieso beperkt is en dat er van een echte boycot geen sprake is. Toch staat er bij Delhaize voorlopig geen Russische vodka meer in de rekken, maar dat zou eerder met logistieke problemen te maken hebben, zegt een woordvoerder aan nieuwsdienst Belga.

Colruyt legt, net zoals sommige van de Duitse ketens, de aanvoer van Russische producten stil, waardoor het aanbod in de winkelrekken vanzelf gaat opdrogen.

Instructies van de overheid

Ook in de Angelsaksische wereld wint de vodkaboycot vaart. Een van de grootste detailhandelsketens voor alcohol in Nieuw-Zeeland haalde duizenden flessen, waaronder de merken Ivanov en Russian Standard, weg en vulde de lege schappen met Oekraïense vlaggen. In Canada en Australië zijn er lokale boycotacties.

Zelfs de politiek moeit er zich mee. Ten minste drie Amerikaanse gouverneurs hebben bevolen dat gedistilleerde dranken van Russische makelij of met een Russisch merk uit de winkels worden verwijderd, meldt persbureau Bloomberg.

Ook kritiek

De vodkaboycot krijgt her en der ook kritiek. Een Indiase krant noemt het een onnodige politisering van een voedingsproduct, terwijl gewone Russen op sociale media zich ergeren aan de veralgemenende stigmatisering van het hele Russische volk.

Een winkel in Pennsylvania, Verenigde Staten – Isopix

(lb)

Meer
Lees meer...