Volgens de Wine Trade Monitor-studie van Sopexa zijn Asti Spumante, Portugese vinho verde en oranje wijnen enkele van de dingen die trendy zullen zijn bij wijnliefhebbers. Maar die trends zijn zeker niet overal hetzelfde, hoewel: er zijn er twee die wereldwijd gelden volgens de voorspelling.
Een stevige Côtes du Rhône, een Italiaanse rosé of een Duitse mousserende wijn? Om economische en culturele redenen, maar ook om geografische redenen, kiezen mensen in België of Frankrijk niet op dezelfde manier wijn als in China of de Verenigde Staten. Plus: dat is ook simpelweg omdat de selectie van wijnen aangeboden door distributeurs niet hetzelfde is. In Japan bijvoorbeeld hebben consumenten de grootste keuze, uit gemiddeld maar liefst 11 herkomstlanden. Daarentegen is de selectie in België veel beperkter, met slechts 6,4 keuzes.
Als er echter één categorie wijn is die de hele wereld aanspreekt, met uitzondering van Azië, dan is het wel biologische wijn. Volgens de uitgebreide Wine Trade Monitor-studie, uitgevoerd door Sopexa onder 1.044 wijnimport- en distributieprofessionals uit acht landen over de hele wereld (waaronder België), is dit de categorie die volgens 45 procent van de ondervraagde belanghebbenden in de wijnindustrie het meest succesvol zal zijn in 2022.
Rosé en oranje wijn
De andere sterke trend is rosé. Vergeleken met het vorige onderzoek, uitgevoerd in 2019, is de belangstelling voor rosé met maar liefst 18 procent gestegen. Internationaal is het de Provençaalse wijn die het voortouw neemt in deze categorie, voor de Languedoc en Italiaanse wijnen.
Wat betreft wereldwijde trends, ontdekt elk land in zijn eigen tempo een nieuwe categorie wijn. In Canada en Japan bijvoorbeeld draait het allemaal om oranje wijn. Deze “vierde kleur” wordt verkregen door witte druiven te verwerken op een manier die typisch wordt gebruikt om rode wijn te maken, waarbij de druivenschillen niet worden verwijderd. Dit soort wijn wordt ook actief ontwikkeld in Frankrijk, waar de consument de zuurgraad en tanninesmaak leert waarderen.
Frankrijk blijft koning
Op dezelfde manier hebben de Canadezen en de Japanners een bijzondere voorkeur voor natuurlijke mousserende wijnen. In deze sector is Spaanse cava de derde meest vertegenwoordigde wijn, hoewel hij min of meer wordt gemeden door Duitse en Britse consumenten. In Duitsland ploppen mensen liever de kurk van een lokale sekt, terwijl Britten de smaak te pakken hebben van Prosecco. In China geven consumenten echter de voorkeur aan Asti Spumante, een milde en zoete Italiaanse mousserende wijn die meer naar hun smaak is.
In de wereld van witte wijn ontdekken Amerikaanse consumenten vinho verde. In rood waarderen de Chinezen steeds meer de smaken van Chileense wijnen. Frankrijk blijft het land dat wereldwijd het best vertegenwoordigd is in de wijngangen, vóór Italië (82 procent) en Spanje (76 procent). Voor rood is Bordeaux de best vertegenwoordigde regio, voor de Languedoc en de Côtes du Rhône. Voor wit neemt de Languedoc de leiding, voor de regio’s Loire en Bourgondië.
Franse wijnen worden gezien als wijnen voor speciale gelegenheden (70 procent) en als wijnen die de consument biologische opties bieden (48 procent). Bovendien waardeert 39 procent van de professionals in de sector de constante kwaliteit van Franse wijnen. En nu worden ze ook erkend voor hun kwaliteiten als alledaagse wijnen (25 procent).
(bzg)