Wie in november boodschappen deed, merkte het ongetwijfeld: het winkelmandje is gemiddeld 3,23 procent duurder dan een jaar geleden. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Testaankoop. Maar welke producten springen eruit, en zijn er ook lichtpuntjes?
Testaankoop, de consumentenorganisatie die de evolutie van supermarktprijzen al bijna drie jaar opvolgt, meldde dat de jaarlijkse inflatie in november 3,23 procent bedroeg. Dat is een lichte stijging ten opzichte van oktober, toen de prijzen gemiddeld 3,1 procent hoger lagen dan een jaar eerder.
De stijgende trend is al vijf maanden aan de gang en zorgt ervoor dat het boodschappenmandje sinds januari 2022 – toen de inflatie voor het eerst de 2 procent bereikte – gemiddeld 28 procent duurder is geworden.
Prijsstijgingen in lijn met algemene inflatie
Volgens Testaankoop hebben vooral de prijzen van grondstoffen en energie een grote invloed gehad. “Na een lange periode van prijsstijgingen rijst nu de vraag of de recente dalingen van grondstof- en energieprijzen zich zullen vertalen in goedkopere producten”, klinkt het.
De inflatiecijfers van supermarktproducten sluiten aan bij het algemene inflatiecijfer voor België. Statbel, het Belgische statistiekbureau, rapporteerde een algemene consumentenprijsinflatie van 3,2 procent in november. Daarmee blijft de algemene inflatie stabiel in vergelijking met oktober.
Wat is fors duurder geworden?
Niet alle producten zijn even hard gestegen in prijs. Dit zijn de grootste uitschieters:
- Fondantchocolade: +31%
- Olijfolie en conférenceperen: +26%
- Sinaasappelsap: +20%
Zijn er ook producten goedkoper geworden?
Gelukkig zijn er ook enkele producten waarvan de prijzen gedaald zijn:
- Huishoudfolie: -10%
- Vochtige babydoekjes: -9%
- Frituurolie en bananen: -6%
- Aluminiumfolie: -7%