Xbox wil bekende games vernieuwen met hun revolutionair AI-model Muse


In het kort

  • Muse is een generatief AI-model dat klassieke games nieuw leven kan inblazen door ze te optimaliseren voor moderne platforms.
  • Muse richt zich in eerste instantie op het verbeteren van de toegankelijkheid en het behoud van klassieke games, in plaats van op het genereren van nieuwe content.
  • Microsoft heeft Muse en zijn specificaties vrijgegeven op Azure AI Foundry om samenwerking en innovatie binnen de game-industrie te bevorderen.

Xbox maakt furore met Muse, een baanbrekend Generative AI-model dat is ontworpen om klassieke games nieuw leven in te blazen. Muse is ontwikkeld in samenwerking met Ninja Theory van Xbox Game Studios en is getraind op de ingewikkelde mechanica van de game Bleeding Edge. Hij leert alles, van 3D-wereldinteracties tot spelersacties en controllerinvoer. Dankzij deze unieke training begrijpt Muse niet alleen het ontwerp van games, maar kan hij ook oudere titels optimaliseren voor moderne platforms.

Hoewel Muse een enorm potentieel heeft voor het maken van content, ligt de focus in eerste instantie op het verbeteren van de toegankelijkheid en het behoud van klassieke games. Het team van Ninja Theory benadrukt dat Muse niet gaat over het genereren van nieuwe content, maar eerder over het stroomlijnen van ontwikkelingsworkflows en -strategieën. Door bestaande gameplay-gegevens te analyseren, kan Muse ontwikkelaars helpen om oudere games naadloos aan te passen voor verschillende apparaten, zodat een breder publiek kan genieten van deze tijdloze klassiekers.

AI toegankelijk maken voor de wereldwijde gaminggemeenschap

Microsofts toewijding aan AI gaat verder dan intern onderzoek. Omdat ze het transformatieve potentieel van Generative AI erkennen, hebben ze Muse en de specificaties ervan vrijgegeven op Azure AI Foundry en nodigen ze een wereldwijde gemeenschap van ontwikkelaars uit om de mogelijkheden ervan te verkennen. Deze open-source aanpak is gericht op het stimuleren van samenwerking en innovatie binnen de game-industrie en moedigt ontwikkelaars aan om te experimenteren met AI en de grenzen van gameontwerp te verleggen, meldt Gamerant.

Dit initiatief komt voort uit een breder onderzoeksproject uitgevoerd door Microsoft Research in samenwerking met zowel indie- als AAA-studio’s die games ontwikkelen. Door middel van interviews en gedetailleerde analyses hebben ze de belangrijkste gebieden geïdentificeerd waar Generative AI een revolutie teweeg kan brengen in de ontwikkeling van games, van het genereren van ideeën tot het optimaliseren van contentcreatie. Microsofts publicatie van deze bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature naast meer toegankelijke persberichten onderstreept hun inzet voor transparantie en het delen van kennis binnen de gamecommunity.

Meer
Lees meer...