‘YouTube Rewind 2018’ heeft nu officieel de meeste dislikes op YouTube ooit

‘YouTube Rewind 2018’ is officieel de meest gedislikete video op YouTube ooit. Het kreeg die twijfelachtige eer niet zomaar. Er werd een grootse campagne opgezet om de video af te straffen. De terugblik op 2018 kon dan ook op een hoop kritiek rekenen. Verschillende grote YouTubers werden niet in de video opgenomen en dat schoot in het verkeerde keelgat bij vele fans. 

’t Is gebeurd: YouTube Rewind 2018 is de video met het meeste dislikes op het platform ooit. Het onttroont daarmee Baby van Justin Bieber. Met meer dan negen miljoen dislikes leek die videoclip de kroon van meest gedislikete video stevig vast te hebben. De tweede in het rijtje, It’s Everyday Bro van Jake Paul ft. Team 10, volgde met net iets meer dan vier miljoen dislikes op verre afstand. Maar de haat bij vele YouTubers en hun fans was zo groot dat de Rewind-video zo al snel enkele miljoenen dislikes kreeg, en toen het record van Baby in zicht kwam, was er nog maar een klein duwtje in de rug nodig om de video de twijfelachtige eer te bezorgen.

Bekijk hieronder YouTube Rewind 2018:

Afwezigen

De YouTube Rewind-video’s zijn een jaarlijkse traditie van het videoplatform. In de video’s doen ze een terugblik op het afgelopen jaar en wat er op het platform leefde. Ze zitten gewoontegetrouw dan ook tjokvol met YouTubesterren. Maar net daar wringt ‘m het schoentje dit jaar. Er was geen gebrek aan YouTubers, maar een aantal van de grootste namen ontbreken.

Zo is er geen spoor van de Paul-broertjes. Jake en Logan hadden dan wel niet het meest leuke jaar achter de rug (denk maar aan het zelfmoordbosincident), maar ze waren wel het middelpunt van het grootste YouTube-event van het jaar: de bokswedstrijd tussen Logan Paul en KSI. Ook die laatste ontbreekt in de video, net zoals andere grote namen Jeffree Star, David Dobrik, Erika Costell, Shane Dawson, Dan & Phil, Rhett & Link en ga zo maar door. Maar de pijnlijkste afwezige is meteen ook de grootste: PewDiePie.

PewDiePie

PewDiePie is de grootste YouTuber ooit, al had het platform natuurlijk wel z’n redenen om de Zweed niet in de video op te nemen. Vorig jaar al kwam hij in opspraak na een aantal antisemitische uitspraken. YouTube zette toen meteen de serie waar PewDiePie aan werkte stop en hij zag ook z’n contract met Disney verdwijnen. Geen PewDiePie in de Rewind-video van 2017, maar ook nu laten ze hem dus links liggen. En dat is niet naar de zin van z’n fans, en van vele andere YouTubers.

Al kon de timing van de YouTube Rewind-video ook niet slechter zijn. Net op dit moment is PewDiePie in een grote strijd verwikkeld met het Indische kanaal T-Series. Het leek er zelfs even op dat T-Series PewDiePie zou gaan onttronen als grootste kanaal op YouTube.

Dat een groot conglomeraat die titel van grootste YouTubeprofiel zou gaan afnemen van een ‘echte’ YouTuber, kon er bij velen niet in. Een pak grote YouTubesterren schaarden zich achter de Zweed en startten een campagne om hem z’n titel te doen behouden: #SubscribeToPewDiePie was geboren. PewDiePie schakelde zelfs Logan Paul, die eerder dit jaar nog zware kritiek kreeg van de Zweed, in om z’n titel te behouden.

En het lijkt te werken, want hoewel T-Series tot op enkele honderdduizenden abonnees naderde, loopt PewDiePie nu toch verder uit. Met meer dan 76 miljoen subscribers ligt hij momenteel meer dan een miljoen abonnees voor (volg de strijd live in de video).

YouTube is de voeling met hun community helemaal kwijt

Nu PewDiePie dus hét onderwerp is op zowat alle sociale media, viel z’n afwezigheid in de YouTube Rewind-video extra op. Maar niet alleen de afwezigen zorgden voor wrevel bij de hardcore YouTubers. Dat Will Smith de video inleidde, kon bij velen nog net door de beugel. Ook de grote nadruk op Fortnite was te verwachten, maar dat Fortnite-gamer Ninja zo’n centrale plaats kreeg, is toch, op z’n zachtst gezegd, opmerkelijk. Ninja is toch vooral gekend als een Twitchstreamer. Zo is hij een van de grootste namen van het concurrerende videoplatform.

YouTube Rewind 2018 lijkt echter vooral gericht op adverteerders en veel minder op de eigen YouTubecommunity. En dat is misschien wel dé grootste kritiek op de video: YouTube lijkt de voeling met z’n eigen community volledig kwijt. De nadruk lijkt meer te liggen op grote namen, want niet alleen Will Smith maar ook John Oliver en Trevor Noah passeren de revue. Allemaal grote, bekende namen, maar vooral ook namen die hun bekendheid niet aan het platform te danken hebben.

Door gebruikers zoals PewDiePie maar ook, bijvoorbeeld, de Pauls en KSI (en zo kunnen we nog lang verder gaan) niet in de video op te nemen, schuift YouTube net die kanalen opzij die groot zijn geworden op het platform en, vooral, het mee hebben groot gemaakt. Met de video zetten ze niet alleen hun eigen grootste kanalen buitenspel, maar verloochenen ze voor een groot deel waar YouTube op is gebouwd: de kleine, geëngageerde gebruikers. Dat de video zo’n tegenwerking kreeg en nu de titel van meest gedislikete video mag dragen, mag dan ook niet als een verrassing komen.

Meer
Lees meer...