Deze week nieuw op Netflix: de Franse versie van ‘The Circle’, 80’s-klassiekers ‘The Breakfast Club’ en ‘Sixteen Candles’ en de mooie debuutfilm ‘Tigertail’ van de producer van ‘Master Of None’

Vorige week was er een buslading nieuwe reeksen en films en dan is zo’n meer rustige week op Netflix toch ook wel eens welkom. Want hoewel we de achterstand in onze kijklijst in de afgelopen week al wat hebben kunnen inkorten, blijft hij nog even lang als de gemiddelde rij aan een containerpark eerder deze week. Deze week wat kleinere nieuwe titels én een nieuwe portie The Circle, deze keer uit Frankrijk.

Series

Er is goed nieuws voor wie nood heeft aan wat lichte, opbeurende televisie, want met Brews Brothers lanceert Netflix een nieuwe sitcom. Zoals je al uit de titel zou hebben kunnen afleiden, gaat het om twee broers die samen een brouwerij leiden, alleen zijn die broers wel van elkaar vervreemd en totaal verschillend. Als gevolg daarvan hebben ze ook een totaal andere aanpak. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen.

Ook de nieuwe Italiaanse reeks Il Processo telt acht afleveringen. In de serie volgen we dat openbaar aanklager Elena Guerra die op het punt staat om te stoppen met werken en naar New York te gaan waar haar man woont. Maar dat plan gaat niet door als ze de zaak van de moord op Angelica, een zeventienjarig meisje die ze kent.

Film

Ook bij de films vinden we wat licht kijkvoer en kunnen we beginnen dromen van een reisje naar Italië. In Love. Wedding. Repeat. volgen we Jack die het huwelijk van zijn zus bijwoont in Italië. Daar loopt hij zijn voormalige liefde Dina (Olivia Munn van The Newsroom en The Daily Show) tegen het lijf. Er is ook nog een ex van de bruid die het huwelijk wil verpesten en iets met een slaapmiddel. We zien dezelfde dag telkens vanuit een ander perspectief.

Netflix heeft zo’n groot publiek dat ze ook wel eens een risico kunnen nemen en voor de kleinste niches ook nog wel een publiek vinden. Zo’n film zou The Main Event wel eens kunnen zijn, een film die in stand gekomen is door een samenwerking met het WWE, het Amerikaans mediabedrijf World Wrestling Entertainment dat zich gespecialiseerd heeft in het professioneel worstelen. In The Main Event vindt de elfjarige Leo Thompson een magisch masker dat hem superkrachten geeft. Het doet wat denken aan The Mask, de kaskraker met Jim Carrey begin jaren negentig. Hij besluit het masker te gebruiken om mee te doen aan een worsteltoernooi.

Zelf kijken we het meest uit naar Tigertail, een stukje wereldcinema over een arbeider uit Taiwan die naar Amerika trekt om er te werken aan een betere toekomst. Hij laat de liefde van zijn leven achter, gaat een liefdesloos gearrangeerd huwelijk aan en voert een job uit waar hij niet gelukkig van wordt. De film werd geschreven en geregisseerd door de Taiwanees-Amerikaanse Alan Yang, die eerder ook al meewerkte aan de prachtige Netflix-serie Master Of None.

Voor wie te jong was naar de jaren 80 om deze releases bewust mee te maken of wil zwelgen in nostalgie naar een tijd die ze nooit gekend hebben: The Breakfast Club (1985) én Sixteen Candles (1984) zijn nieuw op Netflix. De eerste is tot op heden nog altijd de blauwdruk voor de coming-of-age-films over tieners. Daarin maken we kennis met vijf tieners die om uiteenlopende redenen hun zaterdag moeten doorbrengen in de bibliotheek van hun middelbare school.

Sixteen Candles, net als The Breakfast Club van regisseur John Hughes, draait rond de zestiende verjaardag van ene Samantha Baker. Er is maar één probleem: zowel haar familie als haar vrienden op school lijken haar verjaardag te zijn vergeten.

En dan blijven we nog heel even midden jaren tachtig hangen voor Out Of Africa, winnaar van zeven Oscars. Meryl Streep en Robert Redford spelen de hoofdrollen in deze prachtfilm van Sydney Pollack over een Deens auteur die samen met haar man een plantage begint in Brits Oost-Afrika.

Aangezien 1986 ons geboortejaar is, zijn bovenstaande films voor ons geschiedenis die we niet zelf bewust hebben meegemaakt, maar Meet Joe Black is voor ons niets minder dan jeugdsentiment. In deze film zien we een jonge Brad Pitt die de vereenzelving wordt van De Dood, die graag eens wat tijd onder de mensen zou doorbrengen.

Tot slot is er ook nog een blockbuster van formaat toegevoegd die we vorige week al aangekondigd hadden: Mission: Impossible – Fallout, de zesde film in de populaire franchise. Deze keer gaat Ethan Hunt (Tom Cruise) op zoek naar drie kernen van plutionium die een ernstige bedreiging vormen voor de veiligheid van de wereld. Tegelijkertijd weet de gevaarlijke misdadiger Solomon Lane (Sean Harris) te ontsnappen en moet Hunt afrekenen met een groep huurmoordenaars die zich The Apostels noemen én begint de CIA aan de loyaliteit van Hunt te rekenen. Een hele boterham, maar binnen het domein van de actiefilms blinkt deze uit. Voor de fans van het genre. Als alles goed gaat en de opnames niet té lang stil liggen, verschijnt de zevende Mission: Impssible in 2021.

Docu & Reality

Mensen die geïsoleerd zitten in een kamer, we kunnen ons er plots heel erg goed mee vereenzelvigen. De reality-show rond mensen die geïsoleerd in hun appartementen zitten en enkel kunnen communiceren met andere leden van The Circle werd al snel een hit voor Netflix waardoor de streamingdienst een nieuwe bron van inkomsten heeft gezien: plaatselijke versies van The Circle. Brasil was de eerste plaatselijke versie, Frankrijk heeft hun versie de titel The Circle Game gegeven.

En tot slot is er ook nog LA Originals, een documentaire over twee invloedrijke kunstenaars, iets waartegen we nooit neen zeggen. Fotograaf Estevan Oriol en kunstenaar Mister Cartoon pasten hun Chicano-achtergrond toe (Chicano’s zijn Amerikanen van Mexicaanse afkomst) op rauwe kunst, die invloed had op de straatcultuur, hiphop en nog veel meer.

Meer
Lees meer...