Eind vorige week liet Sacha Baron Cohen z’n tweede Borat-film op de wereld los. Daarin is Kazachse journalist opnieuw niet al te positief over z’n thuisland. Maar toch speelt Borat een belangrijke rol in de nieuwe toerismecampagne van Kazachstan. Die kreeg namelijk de slogan “Very nice!”. En precies dat zinnetje is de favoriete uitspraak van Borat.
Dat Borat Sagdiyev geen al te grote fan van z’n thuisland Kazachstan is, dat hoeven we je al lang niet meer te vertellen. Het personage van Sacha Baron Cohen verscheen ondertussen al in twee films, waarin hij al graag eens de draak steekt met het land.
“Very nice!”
Maar daar trekken ze zich in Kazachstan niet veel van aan. Integendeel. Ze gebruiken de fictieve journalist om het toerisme naar het land te promoten. In de nieuwe campagne is Borat niet te zien, maar krijgen we wel z’n favoriete uitspraak te horen. Jep, de slogan van de campagne is “Very nice!”.
Het idee kwam van Dennis Keen, een Amerikaan, die door de jaren heen fan van Kazachstan is geworden. Hij trok naar het land op een schoolreis, kreeg later les van een Kazachse professor en woont en werkt nu als gids in Almaty, de grootste stad van het land.
Vier filmpjes
Tijdens de coronacrisis verveelde hij zich, dus bedacht hij een nieuwe reclamecampagne voor het toerisme van Kazachstan. Hij stelde z’n idee voor aan de verantwoordelijken daarvoor en kreeg onmiddellijk groen licht. Hij mocht vier reclamefilmpjes maken.
In die filmpjes krijgen we een man te zien tijdens een wandeling. Hij neemt een foto van zichzelf (“Very nice!”). Iemand anders proeft dan weer een typisch Kazachse drank (“Very nice!”). Een jonge vrouw is gefascineerd door de architectuur in het land (“Very nice!”), en een koppel gaat op de foto met mensen in typische Kazachse klederdracht (“Very nice!”).