Voormalig president Donald Trump staat er tegenwoordig voor bekend om op te roepen tot een boycot van verschillende bedrijven. Deze week was het de beurt aan Coca-Cola om op de Trumpiaanse slachtbank te liggen, alhoewel … Of er iets van die boycot te merken valt, is nog maar de vraag.
De Amerikaanse zakenman staat er om bekend om “af en toe” een colaatje te drinken. In de periode dat hij president was, werd er zelfs geschreven dat hij twaalf Cola Lights per dag zou drinken. Zo liet zelfs een knopje installeren in the Oval Office om Cola Light te bestellen.
Ondertussen is Trump druk bezig met zijn invloed in de Republikeinse partij te laten gelden, maar zijn kernactiviteiten liggen natuurlijk nog altijd in zijn hotels en horecazaken. Daar serveren ze echter nog elke dag Coca-Cola aan klanten.
In principe zou het zeker mogelijk zijn om die boycot in zijn eigen zaken te doen slagen, al pakt de praktijk anders uit.
Hypocrisie ten top
Leden van de redactie van CNN gingen op onderzoek om te testen of Trump ook effectief de Coca-Cola-producten uit zijn eigen filialen had weggehaald. Op zes verschillende locaties kregen de journalisten nog steeds het product geserveerd. Het werd al snel duidelijk dat Trump niet veel moeite had gedaan om de boycot door te voeren. Het kan natuurlijk ook zijn dat de filialen contractgebonden zijn aan Coca-Cola-producten en ondanks Trumps opmerkingen geen verdere consequenties mogen en kunnen doorvoeren.
Dus hoewel Trump openlijk vraagt aan de Amerikaanse bevolking om geen Coca-Cola meer te drinken, blijft hij wel geld verdienen aan diezelfde producten. Dit soort hypocrisie zijn we ondertussen gewoon van de ex-president maar zal zijn invloed wel degelijk impact hebben op de verkoop?
Kracht van sociale media
We weten dat Trump een grote schare volgelingen heeft op sociale media. Facebookgroepen met tientallen duizenden leden kunnen op die manier de boodschap van Trump heel snel doen verspreiden.
Vaak gaat het bij Trump over persoonlijke relaties binnen de organisatie en baseert hij zijn mening daarop. Als een leidinggevende zijn beleid steunt, zal hij openlijk positief berichten over dat bedrijf.
Coca-Cola heeft zelf nog niet gereageerd op de boycot. Waarschijnlijk omdat ze zich niet willen mengen in het politieke debat, en dat is goed te begrijpen. Er wordt zelfs verwacht dat het merk zal groeien door dit voorval, omdat linkse kiezers nu Coca-Cola zullen drinken om hun afwijzing van Trump nog duidelijker te maken.
(jvdh, lb)