De Chinese smartphonefabrikant Xiaomi zet zijn wereldwijde opmars verder. Tijdens het tweede kwartaal haalde het Chinese merk immers al een grotere afzet dan het Amerikaanse concern Apple. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Canalys Research.
De wereldwijde smartphoneverkoop lag tijdens het tweede kwartaal van dit jaar volgens Canalys 12 procent hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt volgens de onderzoekers gestimuleerd door het economische herstel dat wereldwijd kan worden opgemerkt.
Samsung
Het Zuid-Koreaanse concern Samsung blijft met een marktaandeel van 19 procent de grootste smartphonefabrikant van de wereld. Samsung verscheepte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 15 procent meer apparaten dan dezelfde periode vorig jaar.
Het Chinese merk Xiaomi kon een stijging met 83 procent melden. Daardoor slaagde het bedrijf erin zijn marktaandeel tot 17 procent op te voeren. Bij Apple bleef de groei daarentegen beperkt tot 1 procent, waardoor het Amerikaanse bedrijf op een marktaandeel van 14 procent uitkwam.
De Chinese merken Oppo en Vivo zagen hun afezet met respectievelijk 28 procent en 27 procent toenemen en kunnen daarmee elk op een marktaandeel van 10 procent rekenen.
Xiaomi dankt zijn populariteit in grote mate aan zijn betaalbare apparaten. “De telefoons van het Chinese merk zijn gemiddeld 40 procent goedkoper dan de apparaten van Samsung”, benadrukt Ben Stanton, directeur van Canalys Research. “Met Apple loopt dat verschil zelfs op tot 75 procent.”
Wereldwijd
Xiaomi kan voor zijn succes echter niet alleen op zijn Chinese thuismarkt rekenen. In Latijns-Amerika kon het merk tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar zelfs een groei met 300 procent opmeten. De verschepingen naar Afrika namen met 150 procent toe. Maar ook op de West-Europese markt kon een stijging met 50 procent worden gemeld.
De analisten zeggen anderzijds niet verrast te zijn met de bescheiden groei van Apple in het voorbije kwartaal. “Apple laat meestal zijn sterkste kwartalen optekenen na de lancering van zijn nieuwe modellen, die elk jaar in september of oktober op de kalender staan”, merkt Stanton daarbij op.
Hij benadrukt wel dat Xiaomi door zijn sterke groei niet langer als een uitdager van de marktleiders kan worden beschouwd, maar steeds meer als een gevestigde waarde moet worden bestempeld. Dat blijkt ook uit het aanbod van het Chinese merk, dat zich met een aantal apparaten nu ook op de hogere marktsegmenten richt.
(am)