Spanje, een droombestemming voor de motorliefhebber

Geschreven met branded content van chromeburner

De Romeinen noemden het huidige Spanje Hispania, afgeleid van het Griekse woord Hesperia. Dat de Grieken Spanje zo noemden, kwam omdat het land uit Grieks oogpunt ten westen van de ster Esperos ligt. Tegenwoordig denken we bij Spanje aan een andere ster, namelijk aan de zon. Spanje is het land bij uitstek voor wie houdt van zonovergoten stranden. Maar ook voor motorrijders die houden van zonnige dagen is Spanje wellicht het motorland bij uitstek. Ben jij ook van plan om met de motor naar het land achter de Pyreneeën te reizen? Dan zijn er wel een aantal dingen waaraan je moet denken.

Er zijn verschillende manieren om met de motor naar Spanje te trekken. De populairste manier is natuurlijk nog steeds de Autoroute du Soleil in Frankrijk, de route die via Dijon en Lyon naar Marseille loopt. Uiteindelijk sla je af in de richting van Montpellier en rijd je verder naar Perpignan, waar je de grens met Spanje oversteekt. In de zomer staan er vaak lange files op deze Autoroute du Soleil, waardoor je ook kan beslissen om via Parijs naar het zuiden te rijden of om via Toulouse te rijden. Lange tijd bood de motor- en autotrein een alternatief, maar de SNCF (de Franse spoorwegen) hebben recent beslist om deze service stop te zetten. Met het goedkoper worden van vliegtickets was de autotrein al langer minder populair. De bezettingsgraad lag op 68%, terwijl een bezettingsgraad van meer dan 85% nodig was om break-even te draaien.

Motorregels in het buitenland

Naar Spanje gaan, doe je dus met een ronkende motor. Wind in het gezicht, af en toe een put en geen problemen met het vinden van een parkeerplaats: het zijn dingen die alleen motorrijders begrijpen. Met een motor naar Spanje rijden, heeft zeker voordelen. Maar het is wel belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de motor- en verkeersregels in het buitenland.

Weet bijvoorbeeld dat er andere maximumsnelheden gelden. En dat motorhelmen in Frankrijk verplicht moeten zijn uitgerust met reflecterende stickers. Voor zowel de bestuurder als de duopassagier zijn CE-gecertificeerde handschoenen verplicht. Tussen een file doorrijden is in Frankrijk in principe niet toegestaan. In Spanje is dit wel het geval. Houd er verder rekening mee dat in Spanje, net als in Luxemburg, enkel kinderen vanaf twaalf jaar achterop de motor mogen. In Spanje geldt wel een uitzondering voor kinderen die achterop zitten bij een van de ouders: dan mag dit al vanaf zeven jaar. Uiteraard dienen kinderen een goedgekeurde kindermotorhelm te dragen. Houd ook rekening met rijbewijsbeperkingen. In het buitenland dien je verplicht over het rijbewijs A1 te beschikken om met een motor te mogen rijden.

Klaarmaken voor een motorreis naar Spanje

Voordat je op motorvakantie vertrekt, is het hoe dan ook aan te raden om een technische controle uit te (laten) voeren. Daarbij controleer je onder meer de banden(spanning), de remmen, de koplampen, de richtingaanwijzers, het oliepeil, de claxon en de veringen. Smeer de ketting van de motor nog eens goed in. Houd er ook rekening mee dat je bij een zwaarbeladen tweewieler de koplamp eventueel wat bij moet stellen. Mogen niet ontbreken in je bagage: alle officiële documenten, een EHBO-koffer, poetsdoeken, een reparatiekit, een zaklamp, wat vet voor de ketting en eventueel ook een jerrycan. Je bagage plaats je steeds zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor, dit is veiliger.

Meer
Lees meer...