De Nederlandse supermarktketen Jumbo legt in het thuisland wisselende resultaten voor. Topman Ton van Veen reageert bezorgd. Tegelijk wil de supermarkt tegen 2025 uitbreiden in België.
In het nieuws: Jumbo wil tegen 2025 uitbreiden van 33 naar 50 winkels in België.
- De Nederlandse discounter kwam in 2019 naar België, en opende er tot nu toe 33 winkels, allemaal in Vlaanderen.
- In de komende twee jaar wil Jumbo doorgroeien naar 50 winkels op Belgische bodem. “Vastberaden continueert het bedrijf zijn strategie om duurzame groei te realiseren, met eind 2025 zo’n vijftig vestigingen in België”, lezen we in een persbericht.
- Voor 2024 staan er acht nieuwe vestigingen gepland, meldt persagentschap Belga. Een van die acht is een eerste ‘Jumbo Foodmarkt’, in Gent. Dat concept biedt verse voedingswaren aan bij verschillende standen. In Nederland heeft elke Foodmarkt ook een café-restaurant.
De cijfers: De volledige Koninklijke Jumbo Food Groep haalde in 2023 een omzet van 11,02 miljard euro.
- De totale omzet steeg met 7,3 procent tegenover 2022.
- De supermarktactiviteiten van Jumbo waren goed voor 10,89 miljard euro van die omzet.
- Maar in Nederland verloor het bedrijf aan marktaandeel: in 2023 was dat “ruim 21 procent”, aldus onderzoeksbureau NielsenIQ. In 2022 haalde Jumbo een marktaandeel van 21,5 procent, in 2021 was dat 21,7 procent.
Reden tot ongerustheid
Ingezoomd: Nederlanders jagen op koopjes.
- Volgens Jumbo-topman Ton van Veen is het mindere marktaandeel te verklaren door de jacht naar de goedkoopste prijzen. Nederlandse discounters als Dirk en Nettorama zagen hun marktaandeel stijgen. Van Veen haalt in het Financieele Dagblad twee redenen aan:
- Door de hoge inflatie kopen klanten minder A-merken en meer goedkopere huismerken.
- Er wordt meer tussen verschillende supermarkten gewisseld.
- De uiteindelijke winst van Jumbo in 2023 zal minder zijn dan de 80 miljoen euro van het jaar ervoor, vertelt Van Veen. De keten maakt de exacte cijfers in februari bekend.
- Dit komt omdat Jumbo stijgende kosten (grondstoffen, transport, energie, personeel) niet doorrekende naar de klanten.
- “Als ik mijn oude pet van financieel directeur nog even op zou zetten, is er best reden voor bezorgdheid“, zegt Van Veen.
- Daarom wil Jumbo besparen door kostenefficiënter te werken. Er komt een geautomatiseerd distributiecentrum waardoor het personeel uitspaart. Ook stopt Jumbo met het sponsoren van een wieler- en schaatsploeg. Team Jumbo-Visma met wielrenner Wout van Aert gaat dit jaar verder als Team Visma – Lease a Bike.
- Tegelijk wil Van Veen de zuinige Nederlander overhalen om toch bij Jumbo te winkelen. “We gaan nog nadrukkelijker onder de aandacht brengen dat wij het goedkopere alternatief zijn”, zegt de topman tegen het FD.
Stelende klanten
Opgemerkt: Ook krijgt Jumbo te maken met winkeldiefstallen.
- Er werd vorig jaar voor zo’n 100 miljoen euro aan producten gestolen bij Jumbo.
- De meest gestolen producten zijn vlees (met name kipfilet), vis, tandpasta en cosmeticaproducten.
- Vooral de zelfscankassa’s zetten aan tot winkeldiefstal: een derde van de diefstallen werd daar gepleegd.
- Volgens Van Veen zorgt de toename aan zelfscankassa’s ook voor meer winkeldiefstallen, “maar het is niet zo dat winkels waar er geen zelfscanning is minder last hebben van winkeldiefstallen.”
Een lastige evenwichtsoefening dus voor Jumbo: het wil besparen op personeel, maar krijgt meer last van winkeldiefstallen door zelfscans en het wil goedkoop blijven voor de klant, maar moet daarbij opboksen tegen discounters in Nederland. Ook in België blijft een discounter als Colruyt sterk staan.