Melitta ruilt Manchester United in voor Real Madrid: koffiegigant mikt op wereldwijde groei

Na acht jaar samenwerking met Manchester United, kiest het Duitse koffiemerk Melitta voor een opvallende nieuwe partner: Real Madrid. De deal moet het merk internationaal op de kaart zetten, met extra focus op twee kernmarkten.

Het Duitse familiebedrijf Melitta, vooral bekend van zijn filterkoffie en koffietoestellen, heeft zijn samenwerking met Manchester United stopgezet en een nieuwe exclusieve overeenkomst gesloten met Real Madrid. De samenwerking loopt voor minstens vijf jaar en past binnen Melitta’s strategie om het merk wereldwijd sterker te positioneren.

Volgens Jero Bentz, managing partner én achterkleinzoon van oprichtster Melitta Bentz, biedt deze samenwerking “een ongeziene kans om onze zichtbaarheid internationaal te boosten”.

Koffie in het Bernabéu

Als onderdeel van de deal zullen bezoekers van het legendarische Santiago Bernabéu-stadion voortaan kunnen genieten van een breed assortiment aan Melitta-producten. Denk aan espresso, cappuccino en klassieke filterkoffie. Maar de samenwerking gaat veel verder dan enkel het serveren van drankjes.

Melitta krijgt toegang tot een uitgebreid communicatie- en marketingpakket via de clubkanalen van Real Madrid. Daardoor krijgt het merk niet alleen fysieke zichtbaarheid in het stadion, maar ook online bij een wereldwijd publiek.

Real Madrid als marketingmachine

De keuze voor Real Madrid is geen toeval. De Spaanse club is volgens Bentz “een instituut in het internationale voetbal, met een indrukwekkende staat van dienst en wereldwijde invloed”.

Met een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro en een socialmediabereik van meer dan 650 miljoen volgers, is Real Madrid een van de meest waardevolle sportmerken ter wereld. “Dat bereik opent enorme deuren voor Melitta in markten waar we willen groeien”, klinkt het bij Bentz.

Sportsponsoring werkt: cijfers liegen niet

De keuze om te investeren in sportsponsoring is ook gebaseerd op harde data. Uit een analyse van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat sponsorpartnerschappen een merk tot 10% meer aankoopintentie kunnen opleveren bij sportfans.

Melitta hoopt via de samenwerking met Real Madrid mee te surfen op die golf van merkloyaliteit en groei. De strategie past binnen een bredere trend waarbij consumenten zich meer verbonden voelen met merken die aanwezig zijn in hun favoriete sportomgeving.

Ambities op wereldniveau

Hoewel Melitta zich vooral richt op twee strategisch belangrijke markten (die in dit artikel niet genoemd zijn), is het duidelijk dat de samenwerking met Real Madrid bedoeld is om internationaal te groeien. Door zich te koppelen aan een club met globale aantrekkingskracht, mikt Melitta op een nieuwe generatie koffiedrinkers wereldwijd.

Meer
Lees meer...