Ferrari stelt eerste elektrische auto ‘Elettrica’ voor met 1.000 pk

Het is zover: Ferrari heeft een tipje van de sluier gelicht over zijn allereerste, langverwachte elektrische paradepaardje. De ‘Elettrica’, die volgend jaar wordt onthuld, belooft met meer dan 1.000 pk en Formule 1-technologie een waar prestatiebeest te worden. Tegelijkertijd trekt het legendarische merk uit Maranello verrassend genoeg de handrem aan op zijn elektrische ambities voor 2030.

Het Italiaanse sportwagenmerk heeft altijd gezworen bij brullende verbrandingsmotoren, maar zelfs in Maranello kunnen ze niet om de elektrische toekomst heen. Met de onthulling van de technologie achter de ‘Elettrica’ wordt duidelijk dat Ferrari elektrificatie ernstig neemt, maar wel op zijn eigen voorwaarden. En die voorwaarden zijn, zoals we van Ferrari gewend zijn, compromisloos en een tikje eigenzinnig.

Elettrica

Vergeet het beeld van een stille, brave elektrische wagen. De eerste volledig elektrische Ferrari, die in het voorjaar van 2026 officieel wordt voorgesteld, wordt een technologisch meesterwerk. De auto wordt aangedreven door vier elektromotoren, geïnspireerd op de F1-technologie van het merk. Samen leveren die een duizelingwekkend vermogen van meer dan 1.000 pk. Resultaat? Een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 2,5 seconden.

En de iconische Ferrari-brul? Ook daar is aan gedacht. Puristen kunnen opgelucht ademhalen: de Elettrica zal geen V12 nabootsen. In de plaats daarvan capteren sensoren de authentieke, mechanische trillingen van de elektromotoren. Die worden vervolgens versterkt om de bestuurder een unieke, “echte” feedback en een gevoel van pure dynamiek te geven.

Elektrisch, maar met mate

Opmerkelijk is dat Ferrari zijn strategische doelen voor het einde van het decennium bijstelt. Waar het merk eerst mikte op 40 procent volledig elektrische wagens tegen 2030, wordt die ambitie nu teruggeschroefd. De nieuwe, meer evenwichtige mix ziet er als volgt uit: 40 procent modellen met een klassieke verbrandingsmotor (ICE), 40 procent hybride modellen en 20 procent volledig elektrische voertuigen (EV).

Met deze koerswijziging erkent Ferrari dat er nog steeds een enorme vraag is naar het traditionele motorgeluid en de prestaties waar het merk groot mee is geworden. Het stelt hen in staat om een breder klantenbestand te bedienen, van de old-school liefhebber tot de early adopter van nieuwe technologie.

Meer
Lees meer...