Graspop Metal Meeting introduceert iets nieuws: vier belevenissen die elke metalfan wil meemaken. En ook kan winnen. Want het enige dat je moet doen is je bekers en flesjes niet op de grond gooien. Zo wordt het niet alleen leuker, maar ook groener. Je favoriete groep vanop een VIP-terras volgen, een exclusieve All Area-rondleiding, een fastpass voor de signeersessies … het ligt volgend weekend voor iedereen binnen handbereik.
Newsmonkey is de mediapartner van Graspop Metal Meeting. En enkele maanden geleden gingen we samen aan tafel zitten om te zien hoe we dat zinvol konden invullen. Onze insteek: we wilden geen traditionele mediasponsor zijn die alleen maar gratis tickets mag weggeven (nu: dat doen we ook, en zie onderaan hoe je er twee kan te pakken krijgen) en die verder met een standje op het festivalterrein staat en al dan niet idiote gadgets uitdeelt.
Een eerste oplossing was behoorlijk simpel: geef metalfans de aandacht die ze verdienen. Maar de Graspop-organisatie zat met een andere uitdaging: hoe kunnen we het festival nog milieuvriendelijker maken? En hoe kunnen we de Graspopbeleving nog leuker maken voor de straks meer dan 100.000 (het gaan er flink meer zijn wellicht dit jaar) muziekliefhebbers die naar Dessel komen afgezakt?
Partners
Het was een uitdaging die beide partijen wel zagen zitten. En die bovendien de drie grote dranksponsors van het festival (Red Bull, Coca Cola en Jupiler) ook aansprak. Alle partijen waren het eens dat nieuwe gadgets introduceren geen optie was. Die zijn op zich vaak belastend voor het milieu en de meerwaarde die ze brengen is miniem. We gingen dus samen op zoek naar straffe dingen. En we hebben ze gevonden.
Wie 24 lege bekertjes en/of flesjes inlevert aan de recyclagestand, kan voortaan kiezen. Voor een traditionele gadget. Maar hij of zij kunnen ook een gokje wagen en dan winnen ze één van de vier GMM Experiences. Dat zijn:
1. Het gloednieuwe Skydeck
Je wint dan een pass om je favoriete act op één van de twee main stages te kunnen volgen vanop een verhoogd terras dat strategisch opgesteld staat. Je hebt niet alleen een fantastisch zicht op het optreden, maar ook op de festivalwei. We stonden er gisteren even op, en wow, dat wil je echt een keer meegemaakt hebben. Op het Skydeck is plaats voor 100 man. En je kan er uiteraard ook iets drinken.
2. Een exclusieve ALL AREA tour
Daar zijn er dertig per dag van te winnen. Je wordt rondgeleid in die plaatsen achter de schermen waar je anders nooit geraakt op het festival. De artiestenruimte, het zenuwcentrum van de organisatie, … Geef toe: wie wil dat nu eens niet zien en meemaken.
3. Een fastpass voor de signeersessies
Graspop is het festival dat als eerste signeersessies met bands introduceerde: dat was in 1994, 20 jaar geleden, nog voor Graspop GMM werd. Maar de signeersessies zijn sindsdien een vast en bijzonder succesvol gegeven geworden, een geweldige kans voor fans om bands te ontmoeten, en iets waar heel veel groepen op de affiche ook graag aan meedoen. Nu kan je een fastpass winnen die je voorrang geeft in de rij van die signeersessies, zodat je geen kostbare tijd verliest.
4. Tickets voor de Bump & Fly
Daarmee kan je in de botsauto’s of in het vliegertjescarrousel, ook al een vast en heel succesvol nummer op de Graspop Metal Meeting de jongste jaren.
5. Ja er is nog een vijf
Er zitten ook een aantal superprijzen in: een pak combitickets voor Graspop Metal Meeting 2015. Want volgend jaar is het de 20ste editie, en daar wil je zeker bij zijn.
Dus, Graspoppers, jullie hebben nu echt geen redenen meer om jullie bekertjes zomaar weg te gooien. Zo werken we ook allemaal wat mee om de toekomst van festivals veilig te stellen – niet alleen geloven we samen met de mensen van Graspop Metal Meeting en de andere sponsors dat het milieu belangrijk is, we moeten ook allemaal beseffen dat het milieuvriendelijker maken van festivals een goeie investering is de toekomst.