Banaan aan de muur: eerste persiflages zijn een feit, Carrefour en Heineken maken reclame

Heineken persiflage
Heineken

Vorige week werd een wel heel opvallend kunstwerk verkocht. Zo hing kunstenaar Maurizio Cattelan een banaan aan de muur. Kostprijs: om en beide 120.000 euro. Te gek voor woorden? Verschillende supermarktketens maken gretig gebruik van de heisa.

Wat zeker nog even door onze hoofden spookt is de opvallende banaan die vorige week geveild werd. Het leverde kunstenaar Maurizio Cattelan ongeveer 120.000 euro op per exemplaar. Zijn kunstwerk was niet meer dan een banaan die met een stuk ducttape aan de muur plakte.

Maar die stunt leverde hem wel een hele smak geld op, want het kunstwerk werd niet één, maar meerdere keren verkocht. Je kocht dan ook niet de banaan in kwestie, maar het concept: een 14 pagina lange handleiding met instructies hoe jij joúw banaan juist aan de muur hangt.

Natuurlijk zou het niet lang duren vooraleer verschillende supermarkten die hilarische vertoning zouden nadoen. En ja hoor, de eerste persiflages zijn een feit.

Carrefour

Zo bedacht supermarktketen Carrefour een reclame waarin een tros biobananen maar 1,59 euro kost.

En het bleef niet alleen bij bananen. Ook wortels, prei en witloof moesten eraan geloven. Alle groenten tegen de muur dacht Carrefour. Maar die stunt leverde de supermarktketen wel al tot 2.400 likes – op moment van schrijven – op.

Heineken

Maar ook bij onze noorderburen bleven de persiflages niet uit. Zo kreeg het Nederlandse Heineken het idee om een flesje bier tegen de muur te plakken.

Persiflage banaan
Heineken

Gesponsorde artikelen