De volgende innovatie in frisdrankenland is er. Geen nieuwe smaak maar een nieuw design voor blikjes: een type dat zichzelf kan afkoelen. Zonder ijsblokjes, ijs-packs of een koelkast in de buurt, dat zou een verademing betekenen voor iedereen die al eens een lange wandeling doet op vakantie. Er zijn wel nog een aantal problemen met de blikjes.
We vliegen naar de maan, maar we krijgen onze frisdrank niet afgekoeld zonder een kruiwagen aan ijsblokjes, een koelbox of een ijskast. Kan beter, dachten ze bij The Joseph Company International, een bedrijf dat zich bezighoudt met verpakkingen. En dus kwam er Chill Can, een blikje dat je kan doen afkoelen door een draai op de knop.
Eén draai aan de knop
Want zo werkt het principe: bij een Chill Can zit er in de holle onderkant van het blikje een soort knop. Je draait daaraan en op dat moment komt er CO2 vrij in het blikje, waardoor de drank erin gekoeld wordt. Volgens Chill Can zou de vloeistof binnen de negentig seconden koud moeten zijn, geen slechte prestatie.
Momenteel zullen de blikjes getest worden bij, oh ironie, koude koffie die verkocht zal worden in 7-Elevens rond Los Angeles. Aangezien er zo’n 85 miljoen dollar (meer dan het bruto nationaal product van Kiribati) of zo’n 70 miljoen euro, werd geïnvesteerd in het product, verwachten we dat de blikjes snel door Europese producenten zullen opgepikt worden.
Extra zwaar
Hoewel? Er is wel één probleempje met de blikjes. Ze wegen, volgens Chill Can, zo’n 150 gram meer dan een gewoon blikje. Da’s dan nog voor een blikje waar 100 milliliter minder in zit dan de standaard 33 centiliter in een Europees colablikje. Met andere woorden: zo’n 50% gewicht extra.
Mitchell Joseph of Joseph Company International acquires SI Protech (UK). Press Release -> https://t.co/TSV5Ahh2BU pic.twitter.com/vxxFs4HZmL
— Chill-Can (@ChillCan) 15 juli 2016
Voor het milieu zal de schade al bij al meevallen. Ondanks de extra ‘knop’ die er aan de blikjes zit, is de binnenkant van het blikje de grootste zorg. In de eerste versie van de Chill Can gebruikte The Joseph Company International namelijk HFC-134a. Eén kilo van dat goedje staat gelijk aan ongeveer 650 kilo CO2. Logisch dat die variant niet op het grote publiek werd losgelaten. Met CO2 als geleider koelen de blikjes nu even goed.
Nog eventjes en we kunnen dus met een paar blikjes in onze rugzak naar een bergtop hiken en het daar koel opentrekken. Handig is het wel, maar zouden jullie er het extra gewicht voor over hebben?
@7eleven , a #DoubleGulp for now and a chill on demand #SelfChilling #Fizzics Sparkling Cold Brewed Coffee #ChillCan for later! I think consumers are getting the hang of this! pic.twitter.com/TWDisljTR0
— Chill-Can (@ChillCan) 11 mei 2018