De IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) heeft vandaag de top 10 van de best verkopende artiesten uit 2021 bekendgemaakt. Daarbij volgt de Zuid-Koreaanse boysband BTS zichzelf op als artiest die het afgelopen jaar het meeste verkocht. Naast BTS is ook de Zuid-Koreaanse boyband Seventeen in de top 10 te vinden.
Het lijkt erop dat ook 2022 een succesjaar wordt voor de Zuid-Koreaanse boyband BTS. Nadat het zevental al concerten in Zuid-Korea en de Verenigde Staten aankondigden, valt de groep nu ook voor de eerste keer dit jaar in de prijzen. Voor het tweede jaar op rij is BTS namelijk de best verkopende artiest ter wereld.
IFPI Global Artist Chart
De IFPI (International maakt elk jaar de IFPI Global Artist Chart bekend. Dat is een top 10 met de artiesten die tijdens het afgelopen jaar het meeste albums en singles verkochten. Vorig jaar was de Zuid-Koreaanse boyband BTS de eerste niet-Engelstalige artiest ooit die de eerste plaats haalde in die top 10. En dit jaar zijn ze opnieuw op de eerste plaats te vinden. Nooit eerder kon een artiest twee opeenvolgende jaren de eerste plaats halen op de IFPI Global Artist Chart.
Om de ranking op te stellen kijkt de IFPI naar de digitale en fysieke verkoop van albums en singles, maar ook naar de streams en de verkoop van vinylplaten. De eerste plaats van BTS is opmerkelijk te noemen, want de groep bracht tijdens het afgelopen jaar namelijk geen nieuw studioalbum uit. Wel verschenen de nummers Butter en Permission To Dance, die ook te koop waren als mini-album. Daarnaast bracht de groep ook een Japans album uit.
Dit waren de winnaars van de afgelopen jaren:
- 2013: One Direction
- 2014: Taylor Swift
- 2015: Adele
- 2016: Drake
- 2017: Ed Sheeran
- 2018: Drake
- 2019: Taylor Swift
- 2020: BTS
Seventeen
BTS is overigens niet de enige Zuid-Koreaanse naam op de lijst. Seventeen is namelijk te vinden op de negende plaats in de top 10. Het is de eerste keer dat een andere Zuid-Koreaanse groep dan BTS te vinden is op de lijst.
Dat K-popgroepen hun opmars maken in de IFPI-lijst is niet zo vreemd. De K-popindustrie zet namelijk meer dan andere muziekindustrieën in op de verkoop van fysieke albums. Door extra’s als fotoalbums, stickers en photocards mee te leveren met een album kunnen K-popgroepen hun fysieke verkoop hoog houden in een tijdperk waarin steeds minder cd’s verkocht worden.