Dit zijn de 25 beste K-popnummers uit 2021

K-pop, of Koreaanse popmuziek, wint steeds meer aan populariteit wereldwijd. Dit jaar had BTS zo verschillende monsterhits. Maar ook de andere artiesten van Koreaanse bodem brachten dit jaar heel wat sterke hits uit. Dit zijn de 25 beste K-popnummers van 2021. We rekenen hierbij alle nummers van Koreaanse bodem onder K-pop, dus ook de nummers die niet in het Koreaans gezongen zijn of die eigenlijk niet binnen het popgenre passen.

Honourable mention: Brave Girls – Rollin’

We beginnen met een nummer dat niet van 2021 is, maar niet kan ontbreken op dit lijstje. Rollin’ van Brave Girls verscheen in 2017, maar werd pas dit jaar een megahit. En daar zaten de soldaten van het Koreaanse leger voor iets tussen.

Het Koreaanse YouTubeaccount 비디터ᴠɪᴅɪᴛᴏʀ deelde een compilatie van het nummer en de reacties van de soldaten erop. Dat was enerzijds in beelden van optredens van Brave Girls voor het leger, maar ook in comments op YouTube. Daarbij reageerden verschillende (ex-)soldaten dat het nummer een gigantische hit was in het leger en dat deden ze vaak op grappige manieren. De video ging viraal en zo keerde Brave Girls, dat op sterven na dood was, plots terug. Ze braken verschillende records en vielen dit jaar, voor de eerste keer in hun carrière van 10 jaar, in de prijzen op belangrijke awardshows.

25. HyunA&DAWN – PING PONG

Dit jaar brachten HyunA en DAWN hun eerste gezamenlijke album ‘1+1=1’ uit. HyunA en DAWN zijn sinds 2018 een koppel. Hun relatie zorgde ervoor dat ze ontslagen werden bij hun agentschap Cube Entertainment. Op dat moment was HyunA soloartieste en maakte DAWN, toen nog onder de naam E’Dawn, deel uit van de groep Pentagon. Na hun vertrek bij Cube Entertainment sloot het koppel zich aan bij het agentschap P Nation van PSY (ja, die van Gangnam Style). Daar brachten ze allebei al verschillende solonummers uit en dit jaar dus hun eerste album als duo.

De title track van dat album is PING PONG, een aanstekelijk nummer met een al even aanstekelijk dansje. Het nummer vormt de perfecte mix tussen de eclectische stijlen van de twee en werd ook een hit op TikTok. De clip en de stages vielen ook enorm op door de kleurrijke en fashion forward looks die het koppel toont. Het is dan wel nog maar hun eerste samenwerking als koppel, maar het belooft voor de toekomst.

24. WONHO – LOSE

Ook WONHO begon als deel van een boysband, maar ging later solo. Hij kwam enkele jaren geleden in opspraak in een zaak rond marihuana waardoor hij op 31 oktober 2019 uit de groep Monsta X stapte. Toen zijn naam uiteindelijk gezuiverd werd, maakte hij in 2020 z’n debuut als soloartiest.

In 2021 bracht hij verschillende nummers uit. Daarvan vinden wij LOSE het beste. LOSE is een nummer dat zomaar in de discotheken gespeeld kan worden en daarbij zelfs iets wegheeft van klassieke eurodance. WONHO valt door z’n gespierde lichaam (waar hij maar al te graag mee pronkt) op in de K-popwereld, maar ook door zijn muziek wist hij zich dit jaar te onderscheiden.

23. Aespa – Next Level

Aespa, de nieuwste meidengroep van SM, groeide in sneltempo uit tot een van de grootste vrouwelijke groepen in K-pop. Naar hun debuut werd lang uitgekeken aangezien het gaat om de eerste meidengroep van het agentschap SM Entertainment sinds Red Velvet uit 2014.

Ondertussen bestaat aespa al iets meer dan een jaar en in dat jaar brachten ze al verschillende hits uit. De grootste dit jaar was zonder twijfel Next Level. Fans van Fast & Furious kunnen het nummer herkennen. Het is namelijk een herwerking van Next Level van Hobbs & Shaw uit de soundtrack van Fast & Furious. Maar aespa bracht het nummer naar een – sorry, we kunnen hem niet laten liggen – next level en maakte er een van de grootste hits van het afgelopen jaar van. De choreo van dit nummer werd een ongeziene hype op TikTok en droeg ook verder bij tot de populariteit van Next Level.

22. CHUNG HA – Bicycle

CHUNG HA is al jaren een van de meest gerespecteerde vrouwelijke soloartiesten in Zuid-Korea. Ze maakte furore als een van de deelnemers van de afvalrace Produce 101. Ze werd daarin vierde en bemachtigde zo een plaatsje in de meidengroep I.O.I. Nadat die groep splitte, werkte CHUNG HA een succesvolle solocarrière uit.

Dit jaar bracht ze zo het album ‘Querencia’ uit, met de title track Bicycle. Met dat nummer neigt CHUNG HA meer richting R&B en toont ze dat dat genre perfect combineerbaar is met de popmuziek waarrond K-pop gebouwd is. Dit nummer kreeg eveneens een iconische choreografie, waarbij CHUNG HA op een bepaald moment haar dansers gebruikt als fiets.

21. Stray Kids – Thunderous

Een van de groepen met de meest uitgesproken stem in K-pop is ongetwijfeld Stray Kids. Waar veel groepen voor hun nummers beroep doen op externe producers, maakt Stray Kids al hun muziek helemaal zelf. De masterbrains van dienst zijn daarbij vooral Bang Chan, Han en Changmin aka 3Racha.

Stray Kids maakt muziek die door velen bestempeld wordt als noisy of lawaaierig. Maar daar trekken ze zich duidelijk niets van aan. Zo gaven ze hun tweede studioalbum de naam ‘NOEASY’ en is ook de title track van dat album in hun gekende noisy stijl. Thunderous mengt die stijl wel met traditionele Koreaanse instrumenten tot een geheel dat bij momenten klinkt als de soundtrack van een superheldenfilm.

20. SOMI – DUMB DUMB

SOMI heeft een Koreaanse moeder en een Nederlands-Canadese vader. Daardoor kan ze zelfs enkele woordjes Nederlands. Net als Chung Ha komt ook SOMI oorspronkelijk uit de de afvalrace Produce 101. SOMI eindigde zelfs op de eerste plaats in de wedstrijd en zat dus enkele maanden lang samen met Chung Ha in de meidengroep I.O.I. Nadat die groep uit elkaar ging, begon SOMI met haar solocarrière.

Dit jaar kwam die solocarrière in een stroomversnelling na de release van het nummer DUMB DUMB. Dat werd een gigantische hit en de opvallende choreo ging viraal op TikTok. In het najaar bracht SOMI ook haar debuutalbum uit, met de nieuwe title track XOXO. Ook met dat nummer had ze een hit te pakken.

19. ATEEZ – Take Me Home

ATEEZ bestaat ondertussen iets meer dan 3 jaar en groeide in die tijd uit tot een gevestigde waarde in de K-popwereld. De groep bestaat uit acht leden en is actief onder het kleine agentschap KQ Entertainment. Hoewel de groep afkomstig is van een klein agentschap wisten ze vooral buiten Korea een trouwe fanbase uit te bouwen. Zo ging ATEEZ al enkele maanden na hun debuut op wereldtournee, waarvan bijna alle locaties uitverkocht waren.

Take Me Home is een nummer dat ietwat atypisch is voor ATEEZ. De groep staat namelijk bekend om hun indrukwekkende live performances, die in het teken staan van krachtige choreografieën. Take Me Home is een zogenaamde B-side en is dus geen nummer waarmee de groep live te zien was in muziekshows. Het is een trager en meer melodisch nummer waarbij de focus meer ligt op zang dan op rap, waar de groep doorgaans om bekendstaat. In Take Me Home kunnen de zangers van ATEEZ zich dan weer volledig laten gelden en dat doen ze met verve.

18. STAYC – ASAP

STAYC bestaat nog maar iets langer dan een jaar, maar leverde al verschillende oorwurmen af. ASAP werd hun grootste hit tot nu toe en dat is meer dan terecht. Het zomerse nummer met al even zomerse videoclip zette de rookies echt op de kaart.

De choreografie van het refrein van ASAP deed iedereen ook ritmisch in de lucht boksen en slow motion bodyrollen op TikTok. STAYC wordt door velen nu al gezien als een van de meest succesvolle groepen van de nieuwe generatie van K-pop en ASAP is alvast een goed voorbeeld van hun potentieel.

17. EVERGLOW – FIRST

Een andere succesvolle meidengroep is EVERGLOW. Vorig jaar brachten ze met LA DI DA een van de absolute topnummers van het jaar uit en ook dit jaar stelden ze niet teleur. De zeskoppige groep bracht in 2021 twee volwaardige comebacks uit en een nummer in samenwerking met Unicef.

FIRST haalt deze lijst omdat het gaat om een enorm krachtige comeback, iets waar de groep in uitblinkt. Het nummer klinkt als een battle song uit een superheldenfilm en toont aan dat EVERGLOW, ook al komen ze van een klein agentschap, niet moet onderdoen voor de grotere Zuid-Koreaanse meidengroepen. Met hun volgende single Pirate bewezen ze nog maar eens hun kunnen, want ook die toont de eigenheid van EVERGLOW.

16. Key – BAD LOVE

Op de vijftiende plaats komen we voor de eerste keer een lid van SHINee tegen. SHINee kan gezien worden als een van de titanen van de de K-popindustrie. De groep werd gevormd in 2008 en gaat nog altijd mee. Op dit moment is Taemin, het jongste lid van de groep met z’n legerdienst bezig, nadat de andere leden die dienst vorig jaar afrondden. Daardoor kon SHINee dit jaar opnieuw samen optreden en konden ze ook werken aan hun solomuziek.

Key beëindigde zo z’n verplichte legerdienst in het najaar van 2020. Nadat hij samen met de andere leden van SHINee Don’t Call Me uitbracht, kwam hij ook met zijn eigen EP ‘Bad Love’. De title track van die EP kreeg eveneens de titel BAD LOVE en werd een shot in de roos voor de zanger. BAD LOVE is retropop van hetzelfde genre waarmee The Weeknd de laatste jaren z’n successen boekte. En ook voor Key leverde het heel wat lof op.

15. Epik High ft. CL, ZICORosario

Epik High kan je misschien zien als een vreemde eend in de bijt op deze lijst. De groep is namelijk geen K-popgroep, maar wel een K-hiphopgroep. Maar dit jaar werkte Epik High samen met K-popiconen CL en ZICO voor het nummer Rosario dat een notering op deze lijst verdient.

Epik High is een driekoppig hiphopcollectief dat 20 jaar geleden ontstond. Dit jaar brachten ze met ‘Epik High Is Here’ hun tiende studioalbum uit. De single van dat album was Rosario waarvoor de groep samenwerkte met CL en Zico. CL maakte van 2009 tot 2016 deel uit van de meidengroep 2NE1, die tot op heden gezien wordt als een van de meest invloedrijke K-popgroepen ooit. Zico werd bekend als een van de leden van Block B en heeft ondertussen een succesvolle solocarrière. Zo had hij vorig jaar een wereldwijde TikTok-hit te pakken met z’n nummer Any Song. Dat de samenwerking tussen deze drie levende legendes uit de Zuid-Koreaanse muziekindustrie een succes zou worden, mag dus niet als een verrassing komen.

14. ENHYPEN – FEVER

Nog zo’n nieuwe groep is ENHYPEN. De groep werd gevormd in de talentenjacht I-LAND, die een samenwerking was van de Zuid-Koreaanse zender MNET en Big Hit Entertainment, het agentschap van BTS en TXT. De zeven winnaars van het programma vormen sinds het najaar van 2020 de groep ENHYPEN.

Dit jaar bracht ENHYPEN hun tweede EP, ‘Border: Carnival’, uit. De eerste title track van dat album was het EDM-nummer Drunk-Dazed, maar later kwam ook Fever van de EP uit als single. Dat nummer heeft eerder een laidback vibe en toonde een nieuwe, meer volwassen kant van de jonge boysband en die werd zeker gesmaakt door het grote publiek. Ook dit nummer kreeg een choreografie die door velen werd opgepikt en zo een trend werd op TikTok.

13. The Boyz – Kingdom Come

Ook op de dertiende plaats staat een nummer dat eigenlijk geen comeback is. The Boyz was een van de deelnemers van het programma Kingdom: Legendary War. Daarin namen zes groepen, The Boyz, Stray Kids, ATEEZ, SF9, BTOB en iKON, het tegen elkaar op. Voor de laatste opdracht moesten ze een nieuw nummer brengen. The Boyz pakte toen uit met het nummer Kingdom Come.

Kingdom Come is een krachtig nummer dat perfect past in het thema van het programma. The Boyz was in de wedstrijd de underdog aangezien ze hun ticket kregen na hun overwinning in Road To Kingdom, waarbij kleinere groepen streden voor een ticket voor Kingdom: Legendary War. Hoewel ze dus de kleinere groep waren in het programma, wisten ze het toch tot de tweede plaats te schoppen en dat was vooral door hun verbluffende optreden in de finale. Stray Kids, die we eerder al tegenkwamen op deze lijst, ging met de overwinning naar huis.

12. BM – Broken Me

BM, kort voor Big Matthew, maakt deel uit van de gemengde K-popgroep KARD, met twee vrouwelijke en twee mannelijke leden. Omdat het andere mannelijke lid, J.Seph, op dit moment z’n legerdienst volbrengt, bracht BM zijn eerste solowerk uit.

De eerste single daarvan was Broken Me, waarmee de ruig uitziende BM z’n emotionele kant laat zien. Zelf omschreef hij het als “een meer opgekuiste, andere en meer intieme kant van mezelf als artiest”. Broken Me is volledig gezongen in het Engels, wat niet mag verbazen, aangezien BM geboren is in de Verenigde Staten.

11. ITZY – In The Morning

Een van de meest interessante Zuid-Koreaanse meidengroepen van de afgelopen jaren, is zonder twijfel ITZY. Het vijftal staat garant voor catchy nummers waarbij zelfvertrouwen een vast thema is. Dit jaar weken ze daar met het nummer In The Morning ietwat van af.

In The Morning toont ITZY als spionnen, inclusief vingergeweren. In tegenstelling tot hun vorige werk neigt In The Morning meer naar hiphop dan naar klassieke pop, een genre dat over het algemeen minder gebruikt wordt door vrouwelijke K-popgroepen. De meisjes moesten zich na de lancering van het nummer wel verdedigen omdat ze niet verwezen naar de Italiaanse maffia, maar wel naar het gelijknamige spel dat populair is in Zuid-Korea en vergeleken kan worden met wat wij Weerwolven noemen.

10. TXT – 0X1=LOVESONG feat. Seori

TXT, voluit TOMORROW X TOGETHER, was in 2019 de eerste nieuwe groep van het agentschap Big Hit Entertainment sinds BTS. Alle ogen waren dan ook gericht op de vijf toen ze hun debuut maakten. Daarbij werd al snel duidelijk dat ze absoluut geen kopie van BTS zouden worden. In hun carrière van ondertussen bijna drie jaar bewees TXT al dat ze verschillende genres aankunnen en dit jaar kozen ze zo opnieuw voor een nieuwe sound.

Op 0X1=LOVESONG wordt het vijftal bijgestaan door de Zuid-Koreaanse zangeres Seori. Daarnaast werkte ook RM van BTS mee aan het nummer. Het is een poprock-nummer met stevige gitaren en ruwere vocals dan we van K-pop gewoon zijn. De repackaged versie van het album waarop 0X1=LOVESONG te vinden is, ‘The Chaos Chapter: Fight or Escape’, haalde in Vlaanderen zelfs de vierde plaats in de ultratop.

9. SHINee – Don’t Call Me

Op de negende plaats komen we opnieuw de heren van SHINee tegen. Omdat de drie oudste leden van de groep vorig jaar hun legerdienst beëindigden, kon de groep voor de eerste keer in drie jaar nog eens samen een album uitbrengen. ‘Don’t Call Me’ is het zevende studioalbum van SHINee en is ook het eerste waarop Jonghyun, die in 2017 overleed, niet te horen is.

De title track van het album heet eveneens Don’t Call Me en gaat over een stukgelopen relatie waarbij hun ex hen niet meer moet contacteren. Het is een modern nummer, maar behoudt toch de klassieke klank van K-pop, waar SHINee in het verleden sterk z’n stempel op drukte. Met Don’t Call Me maakte SHINee duidelijk dat ze, ook al zijn ze ondertussen al meer dan 13 jaar bezig, nog lang niet afgeschreven zijn.

8. AKMU – NAKKA feat. IU

Op nummer acht staat opnieuw een ietwat vreemde eend in de bijt. AKMU is namelijk een duo dat voornamelijk folk- en indierock-muziek maakt. AKMU bestaat uit de broer en zus Lee Chan-hyuk en Lee Su-hyun. Zij werkten dit jaar samen met IU, een van de absolute iconen uit de K-popindustrie.

NAKKA, in het Koreaans 낙하, betekent ‘vallen’. Het nummer gaat over hoe er, zelfs al val je van de top naar beneden, altijd iemand klaarstaat om je op te vangen. Chan-hyuk liet zich voor het nummer inspireren door de film The Greatest Showman. Het duo wilde al langer samenwerken met IU en dit jaar waagden ze hun kans. IU stemde al snel in en leende haar prachtige stem uit voor het nummer.

7. TWICE – The Feels

Een groep waarvan je zeker kan zijn dat ze elk jaar wel een monsterhit of twee uit hun mouw schudden, is TWICE. Net zoals heel wat andere groepen deed TWICE dat dit jaar voor de eerste keer volledig in het Engels, en met succes. The Feels is catchy en heeft daarnaast ook een leuke choreo die makkelijk aan te leren is. Je ruikt het al, ook dit nummer werd een gigantische hit op TikTok.

The Feels is een klassiek popnummer dat gaat over verliefd zijn. Het is dus een groot cliché, maar het werkt. The Feels doet wonderen voor je humeur en geloof ons, van zodra je het dansje onder de knie hebt, kan je niet meer stoppen met het te doen.

6. ONF – Beautiful Beautiful

ONF trakteerde ons dit jaar op een oorwurm van formaat onder de titel Beautiful Beautiful. Het hyperaanstekelijke nummer is misschien wel het meest typische K-popnummer op deze lijst, maar wist zich toch te onderscheiden door een fenomenale a-capellabrug tegen het einde. Beautiful Beautiful is een song met een enorm sterke opbouw die geen moment verveelt.

Hyojin, de leider van ONF, kondigde vorige maand aan dat de volledige groep binnenkort z’n legerdienst zal volbrengen. De vijf Koreaanse leden zullen dus anderhalf jaar naar het leger trekken. U, het Japanse lid, hoeft geen legerdienst uit te oefenen en zal waarschijnlijk nog solo te horen zijn.

5. Kang Daniel – Paranoia

Dat brengt ons bij de top 5. Die wordt afgetrapt door soloartiest Kang Daniel. Ook hij werd ontdekt in een talentenjacht. In 2017 nam hij deel aan de wedstrijd Produce 101, waar hij op de eerste plaats eindigde en zo een van de elf leden van de tijdelijke groep Wanna One werd. Toen het contract van die groep eindigde, ging Kang Daniel solo verder. Dat deed hij onder zijn eigen agentschap KONNECT Entertainment. Hij richtte dat agentschap zelf op in 2019, toen hij 23 jaar oud was, en is tot op heden CEO.

Kang Daniel combineert die job als CEO nog steeds met zijn eigen muziekcarrière. Dit jaar had hij zo verschillende comebacks waarvan Paranoia volgens ons de beste was. Paranoia gaat over het leven met je eigen demonen en deze onder ogen te durven komen. Kang Daniel omschrijft het nummer zelf als “het meest persoonlijke dat hij ooit maakte”. De zanger sprak eerder al over de moeilijke periode die hij doormaakte nadat Wanna One stopte en met Paranoia keerde hij dus terug naar die donkere tijd.

4. Seventeen – Rock With You

De groep Seventeen, die voor alle duidelijkheid niet uit 17 leden bestaat, gaat al mee sinds 2015 en was al verantwoordelijk voor K-popklassiekers als Very Nice, Don’t Wanna Cry, Hit en Left & Right. En ook dit jaar brachten ze verschillende nummers uit die alles in huis hebben om uit te groeien tot klassiekers van Zuid-Koreaanse bodem.

Onze persoonlijke favoriet daarbij is Rock With You. Met dat nummer neigt ook Seventeen naar poprock, al blijft het wel vooral een sterk opgebouwd popnummer. De groep maakte echter ook een versie met een liveband die mogelijk nog beter is dan het origineel en van Rock With You dus wél een rocknummer maakt. Deze versie kan je hier beluisteren.

3. BTS – Butter

Een nummer dat simpelweg niet kon ontbreken op deze lijst is Butter van BTS. Met Butter brak BTS dit jaar zowat elk record dat er te breken viel. Het werd een succes in binnen- en buitenland en stond 10 weken op nummer één in de Billboard Hot 100, de belangrijkste hitlijst in de Verenigde Staten.

Butter was na Dynamite het tweede volledig Engelstalige nummer van BTS en werd een nog groter succes dan z’n voorganger. Het is opnieuw een zomers popnummer met een retro kantje. In augustus verscheen, na een rechtszaak, ook een versie met Megan Thee Stallion. Op dit moment is BTS bezig aan z’n tweede pauze sinds het begin van hun carrière. Daarna zullen ze terugkeren met een nieuw album en we durven er nu al op te wedden dat ook de nummers op dat album verschillende records zullen breken.

2. WOODZ – Chaser

Op de tweede plaats staat opnieuw een nummer dat geen comeback was, maar wel een zogenaamde B-side. Het gaat om Chaser van de soloartiest WOODZ. WOODZ, die eigenlijk Cho Seung-youn heet, is op dit moment 25 jaar oud, maar heeft al heel wat verschillende projecten gehad. In 2014 maakte hij z’n debuut als rapper bij de groep UNIQ, met Chinese en Koreaanse leden. Een jaar later, maakte hij deel uit van de groep M.O.L.A, met onder andere Vernon van Seventeen en Kino van Pentagon. Nog later maakte hij, toen onder de naam Luizy, zijn solodebuut. In 2018 veranderde hij z’n artiestennaam naar WOODZ en bracht hij onder die naam enkele nummers uit.

De grote doorbraak van Cho Seung-youn kwam er bij z’n deelname aan de afvalrace Produce X 101. Daar eindigde hij op de vijfde plaats en werd hij zo een van de elf leden van X1. Maar die groep was een heel kort leven beschoren nadat aan het licht kwam dat de zender Mnet de resultaten van de finale gemanipuleerd had. Uiteindelijk had dat niets veranderd aan de uitslag, maar door de heisa besliste de groep wel om ermee op te houden en sindsdien is WOODZ dus opnieuw soloartiest.

Als soloartiest bracht hij dit jaar verschillende EP’s uit, maar z’n laatste, ‘Only Lovers Left’, is met voorsprong de sterkste. De title track van die EP is Waiting, maar vooral Chaser wist ons te bekoren. Chaser toont duidelijk het talent van WOODZ als soloartiest. Hij is namelijk een sterke rapper, maar heeft daarnaast ook een opvallend groot stembereik, en dat komt in Chaser volledig tot z’n recht.

1. Taemin – Advice

De eerste plaats is weggelegd voor Taemin van – opnieuw – SHINee. Hij begon op 31 mei dit jaar aan z’n verplichte legerdienst, maar dat deed hij niet voor hij nog een laatste meesterwerk op de wereld losliet. Twee weken voor hij naar het leger trok, loste Taemin namelijk de EP ‘Advice’, waarvan het titelnummer ons favoriete K-popnummer van 2021 is.

Advice is een nummer dat opnieuw uitblinkt door z’n fenomenale opbouw. Het nummer begint met een piano maar barst tegen het refrein los met invloeden uit R&B en trapmuziek. Taemin wordt al jarenlang gezien als een van de beste dansers in de K-popindustrie en ook dat komt volledig tot z’n recht in Advice. Het is zo’n nummer waarbij je al van de eerste keer luisteren fan bent en dat door meer te luisteren alleen maar beter wordt. Met Advice maakt Taemin duidelijk wat we de komende maanden nog zullen moeten missen tijdens z’n legerdienst.

Beluister hier de volledige top 25 op Spotify:

Meer
Lees meer...