Cybercriminelen schakelen steeds meer over naar oplichting via sociale media en crypto

Cybercriminelen ontwikkelen voortdurend nieuwe strategieën om hun slachtoffers op te lichten. Steeds vaker maken zij gebruik van sociale media en frauduleuze cryptocurrency-platforms om mensen te misleiden en financieel te benadelen. Uit een recent rapport van Chainalysis blijkt hoe georganiseerd deze criminelen te werk gaan en welke financiële schade zij aanrichten.

Uit het rapport van Chainalysis blijkt dat cybercriminelen steeds vaker gebruik maken van frauduleuze profielen op sociale media om slachtoffers te verleiden tot investeringen in valse cryptocurrencyplatforms. Deze praktijken leiden jaarlijks tot miljarden dollars aan financiële verliezen. De criminelen zijn goed georganiseerd en passen hun strategieën voortdurend aan om zoveel mogelijk winst te maken.

Nieuwe strategieën van oplichters

Fraudeurs richten zich tegenwoordig minder op grootschalige piramidespelen en kiezen vaker voor kleinschaligere en gerichte campagnes. Een populaire methode is “pig butchering“, waarbij de oplichter langdurig contact opbouwt met het slachtoffer via sociale media of datingapps. Pas na een periode van vertrouwen en interactie stelt de oplichter voor om te investeren in een frauduleus financieel platform.

Daarnaast zijn er andere vormen van oplichting die steeds vaker voorkomen, zoals scams rond online gaming, casinosites en romantische oplichting. Het doel blijft echter hetzelfde: slachtoffers geld laten storten op frauduleuze cryptocurrencyplatforms.

Significante financiële gevolgen

Het rapport van Chainalysis wijst op een sterke toename van de activiteiten van oplichters. In het afgelopen jaar ging maar liefst 43 procent van de verdachte cryptocurrencytransacties naar nieuw aangemaakte wallets, een stijging ten opzichte van 29,9 procent twee jaar geleden. Deze wallets worden vaak gebruikt om gestolen fondsen snel te verplaatsen en wit te wassen.

Om hun doelen te bereiken, kopen cybercriminelen vaak nepprofielen op sociale media. Deze profielen worden voornamelijk verkregen via diensten in China, en tussen 2022 en 2024 is hieraan naar schatting 10,5 miljoen dollar uitgegeven. De kosten van een nepprofiel variëren tussen de 5 en 20 dollar.

Verdachte activiteiten en betrokken partijen

Chainalysis heeft ook een stijging waargenomen in het gebruik van cryptocurrency voor transacties naar diensten die nepprofielen op sociale media aanbieden. Een opvallende speler in deze zwendel is de Huione Group, een Cambodjaans platform dat zowel diensten als data uitwisselt en de aankoop van kwaadaardige software faciliteert.

Sinds 2021 heeft Huione Group naar verluidt meer dan 49 miljard dollar aan cryptocurrencytransacties verwerkt. Hierbij worden vooral Ethereum en TRON gebruikt, waarvan de laatste speciaal is ontworpen om makers eigenaar te laten blijven van hun digitale content en verschillende blockchains en gedecentraliseerde toepassingen ondersteunt.

Meer
door Redactie
Lees meer...