Ondanks dat er al op heel wat plekken diversiteit en inclusiviteit bestaat, is dat vandaag de dag toch vaak ook niet het geval. Neem nu bepaalde beroepen bijvoorbeeld. Zo zijn vrouwelijke regisseurs in Hollywood nog steeds in de minderheid en dat aantal is het afgelopen jaar ook wederom gedaald. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Amerikaanse San Diego State University.
Vrouwen hebben al een lange weg gebaand van huisvrouw tot carrièrevrouw, maar toch worden zij op de werkvloer zelfs in onze huidige 21ste eeuw nog te vaak benadeeld. Het nieuwe Celluloid Ceiling rapport van de Amerikaanse San Diego State University toont bijvoorbeeld aan dat het aantal vrouwelijke regisseurs het voorbij jaar is gedaald. In 2020 was zo’n 18 procent van de 250 beste Hollywoodfilms geregisseerd door een vrouw, terwijl in 2021 dit al maar 17 procent was. Bij de 100 best presenterende films in de VS is de daling nog sterker, want daarvan werd in 2021 slechts 12 procent geregisseerd door een vrouw. In 2020 was dat zo’n 16 procent, schrijft Deadline.
Vrouwen achter de schermen
Dr. Martha Lauzen, de onderzoeker van de studie, zei: “Schijn bedriegt. Want hoewel Chloé Zhao vorig jaar de Oscar won voor het regisseren van Nomadland en Jane Campion dit jaar de koploper is met The Power Of The Dog, is het percentage van vrouwen dat films regisseert in werkelijkheid gedaald in 2021.”
Er is echter wel een stijging opgemerkt in het aantal vrouwen in de filmindustrie wanneer functies zoals producenten, schrijvers, uitvoerende producenten, video-editors en cameravrouwen ook werden meegerekend. Dan springt het aantal in 2021 naar 25 procent, ten opzichte van de 23 procent van 2020. De studie schrijft deze stijging toe aan de toename van het aantal vrouwen dat tegenwoordig werkt als uitvoerend producent en producent.
“Als we ons beeld van hoe het vrouwen vergaat, baseren op het welverdiende fortuin van slechts een paar high-profile vrouwen, kunnen we tot onjuiste conclusies komen over wat betreft de werkgelegenheid voor vrouwen in de industrie”, voegde onderzoekster Lauzen er nog aan toe.
Dominantie streamingdiensten
De bioscopen werden de afgelopen twee jaar geconfronteerd met verschillende uitdagingen vanwege de aanhoudende coronapandemie, daarom analyseerde de universiteit de traditionele box office cijfers én de cijfers voor de films die thuis bekeken werden voor de studie. Daaruit blijkt dat vrouwen het vooral beter doen op de streamingdiensten, waarvan 10 procent regisseurs, 13 procent schrijvers, 21 procent uitvoerende producenten en 19 procent video-editors zijn.
Naast Nomadland regisseerde Zhao dit jaar ook de Marvelfilm Eternals. Een andere grote winnaar aan de kassa was Nia DaCosta’s reboot van Candyman uit 2021, die in augustus de eerste plaats veroverde in de Amerikaanse box office met een brutowinst van 22,3 miljoen dollar (zo’n 19,7 miljoen euro) in het openingsweekend. Greta Gerwig kennen we van pareltjes zoals Ladybird en Little Women, met allebei Saoirse Ronan en Timothée Chalamet in de hoofdrollen. Maar ze neemt ook de regie van de aankomende Barbie-film met Margot Robbie en Ryan Gosling in handen. Regisseuse Cate Shortland was dan weer verantwoordelijk voor Marvels Black Widow, terwijl actrice Maggie Gyllenhaal (de zus van) haar regiedebuut markeerde met de veelgeprezen psychologische dramafilm The Lost Daughter, die sinds 31 december 2021 op Netflix staat.