Het wordt bloedheet volgende week als we de weersvoorspellingen mogen geloven. Te heet om buiten te komen dus kunnen we met een gerust gemoed Netflix aanzetten met in de hand een cocktail met veel ijsblokjes en een ventilator naast ons. Hoewel de nieuwe oogst deze week relatief mager is, is er nog voldoende nieuws te vinden om ons een weekje mee te amuseren.
Series
Dark was de seriehype van eind 2017 en één van de grootste Europese hits van Netflix. De makers kregen razendsnel groen licht voor een tweede seizoen, maar hebben daar wel hun tijd voor genomen.
Dark speelt zich af in het kleine dorpje Winden, een dorpje waar eigenlijk nooit iets gebeurt, maar waar wel een eng bos in te vinden is met daarin een eng stel grotten en een grote kerncentrale. Het dorpje wordt opgeschrikt wanneer op korte tijd twee kinderen verdwijnen, Eric en Mikkel. Het roept herinneringen op in Winden, want 33 jaar geleden verscheen ook een kind. De verbindende figuur lijkt Ulrich Nielsen te zijn. Het was zijn broer die 33 jaar geleden verdween en nu is het zijn zoon Mikkel die verdwenen is.
Al snel leren we dat Mikkel niet ontvoerd of vermoord is, maar dat hij op één of andere manier door de tijd is gereisd en in het jaar 1986 terecht is gekomen. De makers hebben beloofd dat er nog voldoende spannende wendingen overblijven voor een tweede seizoen dat ons aan het scherm gekluisterd zal houden. Ook het element van het tijdreizen zal in dit seizoen nog belangrijker worden.
Van het tijdreizen naar het eeuwige leven. In de Franse serie Ad Vitam worden mensen in goeie conditie honderden jaren oud. Niet iedereen is daar even tevreden mee waardoor er al snel actiegroepen ontstaan die pro suïcide zijn. In deze zesdelige miniserie onderzoeken Darius, een politieagent van 120 jaar oud, en Christa, een suïcidale vrouw van 24, samen de zelfmoorden van zeven tieners. De reeks is oorspronkelijk van Arte, maar gefundenes fressen voor de weg die Netflix de laatste tijd ingeslagen is.
Wie op zoek is naar iets luchtigs kan terecht in de geschiedenisles van Mr. Iglesias. Komiek Gabriel Iglesias speelt in deze nieuwe, maar toch zeer ouderwets aandoende sitcom – zelfs mét lachband – een geschiedenisleerkracht die zich ontfermt over de leerlingen die wat extra hulp nodig hebben.
En tot slot is er ook nog Baptiste, de spin-off van The Missing die op Netflix terug te vinden is als het derde seizoen van The Missing. Deze keer draait het rond Baptiste die net met pensioen is en verhuisd is naar Amsterdam om daar te kunnen genieten van zijn eerste kleinkind. Uiteraard loopt het anders en gaat Baptiste opnieuw op zoek naar een verdwenen kind. De serie werd zopas nog op Eén uitgezonden. Baptiste werd grotendeels opgenomen in Amsterdam, maar er zijn ook stukjes Antwerpen in te herkennen.
Films
Eén interessante nieuwe Netflix Original deze week: Beats. De film vertelt het verhaal van een tiener die betrokken was bij een incident met politiegeweld dat uit de hand liep en waarbij zijn zus werd neergeschoten. De jongen gaat er op zijn eigen manier mee om, trekt zich terug op zijn kamer en begint hiphop-beats te maken.
De liefde voor muziek brengt ‘m samen met een bewaker op zijn school wie het opgevallen was hoe weinig aanwezig de tiener de laatste tijd was. In de rol van bewaker herkennen we Anthony Anderson, Dré uit de uitstekende sitcom Black-ish die de laatste tijd steeds vaker in films opduikt. Hij was onlangs ook te zien in Long Shot, naast Seth Rogen.
Naast geheel nieuwe films beginnen zo stilaan ook de filmtoppers van twee jaar geleden op Netflix binnen te druppelen. Vorige week was er Dunkirk, deze week is het de beurt aan Detroit. Topregisseur Kathryn Bigelow neemt ons in deze film mee naar de vijfde grootste stad van de Verenigde Staten, naar een tijd waarin werkloosheid en industrialisering welig tieren en de overwegend zwarte bevolking dicht op elkaar leeft in ghetto’s.
De spanning is dus sowieso al te snijden, maar een eerder banaal incident – de politie valt binnen op een privéfeestje in een bar zonder drankvergunning – doet de boel ontploffen. Een aantal mensen pikken het niet meer dat de overwegend blanke politiemacht hen viseert en daarop breken rellen uit, met brandstichtingen, schietpartijen en plunderingen tot gevolg.
Graag zouden we je deze week nog op één film meer willen wijzen, want er is ook nog Bigfoot Junior, een animatiefilm van volledig Belgische makelij die wereldwijd verdeeld werd bij de release in 2017.
Bigfoot Junior start met een origineel uitgangspunt: Bigfoot bestaat en hij heeft een zoon. Die zoon is Adam, hij is dertien jaar oud en wordt veranderingen aan zijn lichaam gewaar: zijn haar groeit ontzettend snel weer aan als hij het afknipt en zijn voeten barsten letterlijk uit zijn schoenen. Wanneer hij ook nog eens ontdekt dat zijn moeder tegen hem gelogen heeft – ze heeft hem altijd verteld dat zijn vader dood was – besluit hij om zijn vader te gaan zoeken. Een heerlijk kleinood om te koesteren, deze film.
Docu & Reality
En ook in ons laatste segment is deze week nog wel wat te beleven, want drie docu- en realityreeksen zijn voorzien van een tweede seizoen.
In het tweede seizoen van The Confession Tapes zien we getuigenissen uit waargebeurde strafzaken waarbij de veroordeelden nog altijd beweren dat hun bekentenis destijds is afgedwongen en onvrijwillig tot stand is gekomen. Zo dicht na When They See Us lijkt dit ons een reeks waar we nu met andere ogen naar zullen kijken.
Nog meer gevangenissen in het tweede seizoen van Girls Incarcerated, want in deze realityreeks nemen we een kijkje in de jeugdgevangenis van Indiana en zien we tienermeisjes worstelen met normale tienermeisjesthema’s – ruzies, vriendschappen, daten, regels – alleen wel binnen de context van een gevangenis.
En voor wie liever een kijkje neemt achter de deuren van een begrafenisonderneming is er het tweede seizoen van The Casketeers over een begrafenisonderneming in Nieuw-Zeeland. Ze helpen mensen om te gaan met hun verlies, waarbij ze zorg en respect combineren met een gevoel voor humor.