Nieuw op Netflix deze week: afscheid van ‘Jessica Jones’, ‘Dunkirk’, een Bob Dylan-docu van Scorsese en Oprah ontmoet de Central Park Five

Een mens verlangt zo af en toe eens naar een weekje rust om de kijklijst op Netflix te kunnen bijbenen, maar dat zal ook niet voor deze week zijn. De streamingdienst presenteert ons weer op een pak nieuwe series, waaronder het laatste seizoen van Jessica Jones, maar heeft met Dunkirk ook één van dé filmtoppers van de laatste jaren toegevoegd. Fans van Bob Dylan en van Martin Scorsese worden ook verwend en dan is er ook nog Oprah die een staartje breit aan de ophefmakende minireeks When They See Us.

Series

Om te beginnen aan het begin: met het derde en laatste seizoen van Jessica Jones is nu volledig het doek gevallen aan het avontuur tussen Netflix en Marvel. Van Daredevil, Luke Cage, Iron Fist, The Punisher en Jessica Jones blijft nu geen enkele reeks meer over. Nu Marvel verhuist naar Disney+ worden ook de reeksen die op Netflix liepen met toestemming van Marvel stopgezet.

Dat is vooral jammer voor deze laatste, want Jessica Jones is van deze vijf met voorsprong de beste serie gebleken met dank aan Krysten Ritter die sinds 2015 gestalte gaf aan deze cynische privédetective die haar krachten allerminst als een cadeau beschouwd heeft. Jessica doet nog steeds haar best om alle problemen te vergeten, maar er wordt haar geen rust gegund, want in het derde seizoen moet ze op zoek naar haar vriendin Trish Walker wanneer die vermist wordt.

De andere reeksen die deze week nieuw zijn toegevoegd zijn minder bekend, maar onbekend is onbemind en daarom willen we toch even wijzen op Trinkets, een nieuwe Amerikaanse tienerreeks over drie meisjes die ervan houden om aan winkeldiefstal te doen. Wanneer ze naar een Shoplifters Anonymous Meeting worden gestuurd, worden ze de beste vriendinnen.

Uit India komt deze week Leila, een reeks die wel wat gelijkenissen vertoont met The Handmaid’s Tale. Het verhaal speelt zich af in een dystopische samenleving waarin de elite de absolute macht heeft. Shaline moet er in een gebied wonen met mensen die allen dezelfde religie delen en hetzelfde inkomen hebben. Ze wordt verliefd op buitenstaander Riz en de twee krijgen samen een kind: Leila. Omdat dat tegen de regels is wordt het kind afgenomen door de overheid. Zestien jaar na datum gaat Shaline op zoek naar Leila. De reeks is gebaseerd op het gelijknamige boek van Prayaag Akba.

Uit Duitsland komt dan weer Charité At War, het vervolg op Charité, dat vorig jaar al op Netflix verscheen. De meningen van de Duitse critici waren verdeeld over dit tweede seizoen – er zouden te veel verhaallijnen in één seizoen zijn gepropt – maar wat er ook van zij: het publiek was wel mee. Van de acht miljoen kijkers die de startaflevering haalde, bleven er nog zes miljoen hangen.

De serie speelt zich af tussen 1943 en 1945 en besloot omwille van de grote tijdssprong ten opzichte van het eerste seizoen met een geheel nieuwe cast te werken. Centraal staat het beleid van de Nazi’s dat tot ‘rasverbetering’ moest leiden en dat blijft een fascinerend en – vooral in Duitsland – zeer gevoelig onderwerp.

En van onze Waalse vrienden kunnen we nu de Netflix-reeks Unité 42 bekijken. Die draait rond Sam, kersvers weduwenaar, en Billie, een techneut, die samen voor de Brusselse Cyber Crime Unit werken. Een vervolg op de reeks is al in de maak.

Film

Met op top deze week: Dunkirk, één van de grootste filmtoppers van de voorbije jaren. Het verhaal is ondertussen genoegzaam bekend. Dunkirk speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en focust zich op de meer dan 300.000 Franse en Britse soldaten die door de Duitsers als ratten in de val zijn gelokt. Dunkirk vertelt niet de strijd die daaraan voorafging, maar focust zich op de pogingen tot evacuatie en dat vanuit drie standpunten: ter land, ter zee en in de lucht.

Het feit dat Dunkirk tijdens zijn gehele duur geen moment stilte kent, terwijl de dialogen zich tot de essentie beperken en de factor geluk in de overlevingsstrijd nooit eerder zo sterk en nadrukkelijk werd benadrukt, maakte dat we heel erg onder de indruk waren van dit stukje cinema. We zaten gedurende de hele duur van de film onze handen in elkaar geklemd en tegelijkertijd voelden we ons schuldig omdat er een entertainmentproduct gepuurd was uit zo een tragische periode.Nooit eerder zat de oorlog ons dichter op de huid dan in Dunkirk.

Nagelnieuw is Murder Mystery, een film met Adam Sandler en Jennifer Aniston in de hoofdrollen. Hij speelt een politieman uit New York die al lang beloofd heeft om zijn vrouw mee te nemen op reis. Wanneer ze op reis door Europa vertrekken, komen ze de bejaarde biljonair Malcolm Quince tegen die hen uitnodigt op zijn jacht. Maar wanneer die vermoord wordt, zijn de twee al snel de hoofdverdachten.

Toen The Dark Tower in 2017 in de zalen kwam werd de film langs alle kanten afgebrand. Ondanks alle slechte voortekenen zagen wij een vermakelijke film.

Tom Taylor speelt Jake Chambers, een jongetje dat geplaagd wordt door nachtmerries sinds zijn vader – die brandweerman was – is omgekomen tijdens zijn dienst. Jake wordt naar de psychiater gestuurd, maar hij weet zelf wel beter, want de dromen die hij ziet, zijn telkens dezelfde. Zijn visioenen brengen hem naar een andere wereld, waar hij de laatste der Scherpschutters (Idris Elba) ontmoet. Hij probeert De Donkere Toren te beschermen tegen de Man in het Zwart (Matthew McConaughey), een magiër. De Donkere Toren, zo leert Jake, staat precies in het midden van alle universa. De magiër wil die Toren neerhalen om zo alle kwaad en duisternis binnen te brengen.

Toegegeven, het is een magere plot, maar het is wel een plot en meer in een film laden die maar 94 minuten duurt, zou een vergissing zijn geweest. Nu krijgen we een queeste in sneltreinvaart die elementen bevat van de avonturenfilm en jeugdroman The Neverending Story, in een hutsepot met The Matrix en Lord Of The Rings die vooral werkt omdat de vertolkingen van zowel de jonge Tom Taylor, als van Idris Elba en Matthew McCounaghey als de boosaardige magiër met een cynisch gevoel voor humor zo goed zijn.
De plot is – zelfs voor wie niks van de reeks af weet, zoals wij – opvallend goed te volgen, maar al te vaak passeren er personages in een flits die dan plots weer weg zijn. Wij wachten dus sinds het bekijken van de film op de televisiereeks. Het boek ligt ondertussen ook te wachten tot we eens tijd hebben om dat ter hand te slaan.

Docu & muziek

“De grens tussen waarheid en mythe vervaagt”. Zo kondigt Netflix Rolling Thunder Revue aan, de nieuwe film van Martin Scorsese waarin hij een registratie presenteert van Bob Dylan op de gelijknamige tournee in de herfst van 1975. De film is deels een concertfilm en deels een documentaire.

Pas de laatste maanden is Martin Scorsese met deze documentaire aan de slag gegaan, maar het is niet de eerste keer dat Martin Scorsese zich over Bob Dylan buigt. In 2005 maakte hij al de zes uur durende documentaire No Direction Home.

Ook nog dit jaar zal The Irishman van Martin Scorsese op Netflix verschijnen, de nieuwe film van de populaire regisseur waarin Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci naast elkaar te zien zullen zijn.

En tot slot, zoals reeds aangekondigd, draagt ook Oprah Winfrey haar steentje nog bij. De nieuwste Netflix-hit heet When They See Us en is een mini-reeks die het verhaal vertelt van de zogenaamde Central Park Five, vijf tieners die eind jaren tachtig onschuldig veroordeeld werden voor de verkrachting en mishandeling van een jogger, ondanks het ontbreken van enig bewijsmateriaal.

De vijf zijn intussen vrij en de echte dader is dankzij een DNA-match gestraft geweest, maar de gerechtelijke daling is en blijft een feit. Oprah praat met de vijf mannen en peilt naar hoe het hen nu vergaat. Ook de cast en crew van When They See Us komen aan bod. Ze doet dat onder de veelzeggende titel When They See Us Now.

Gesponsorde artikelen