Dit vliegtuig zou je in twee uur van Londen naar New York moeten brengen

Een dagje New York? Het zou volgens Boeing moeten kunnen en daarom willen ze het volgende supersonische vliegtuig maken. De opvolger van de Concorde zou je in theorie in twee uur van Londen naar New York moeten kunnen brengen en zal vijf keer de snelheid van het geluid halen. 

Bij Boeing zitten ze met hun hoofd in de wolken, maar ze vliegen er wel snel door: de vliegtuigmaker wil de opvolger van de Concorde maken. Een hypersonisch vliegtuig: maar liefst vijf keer zo snel als het geluid. Dat zou je op twee uur van Londen naar New York moeten kunnen brengen. Dat beweert Boeing althans op de American Institute of Aeronautics and Astronautics Conference.

Sneller dan ooit

“We zijn enthousiast over het potentieel van hypersonische technologie om de wereld sneller dan ooit te verbinden”, zegt Kevin Bowcutt van Boeing aan Business Insider. Hypersonische vliegtuigen zijn natuurlijk niet alleen interessant voor citytrippers, maar ook voor militaire doeleinden (Lockheed bouwt momenteel ook een supersonisch vliegtuig). Boeing heeft zestig jaar ervaring met het bouwen van vliegtuigen, als één van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld zijn ze een geschikte kandidaat.

Wanneer kunnen we rekenen op dat vliegtuig? Het antwoord is helaas een beetje teleurstellend: binnen twintig tot dertig jaar. Nochtans heeft Boeing al een prototype, dat presenteren ze volgende maand tijdens de Farnborough Air Show. Hun prototype is wel nog een stuk trager dan dat van Bombardier, die een soort mini-raket voor ogen heeft.

Wat met de Concorde?

Voor wie dat vindt klinken als het equivalent van Star Trek: tot 2003 vloog de Concorde van Londen naar New York op drie en een half uur tijd, aan twee keer de geluidsnelheid. Maar de Concorde was duur, het onderhoud immens maar de status die vast hing aan een retourtje Londen of Charles de Gaulles – New York was minstens even groot.

In 2000 crashte één van de zes Concordes van Air France. Oorzaak was een stuk aluminium dat een band deed ontploffen, die vervolgens motorschade veroorzaakte. Alle passagiers en bemanning kwamen om, alle Concordes bleven een week aan de grond. Hoewel er nog drie jaar met Concordes werd gevlogen, bleek de crash het begin van het einde. Sindsdien zijn luchtvaarmaatschappijen wel op zoek naar alternatieven voor supersonische vliegtuigen. Boeing is niet de enige, ook de competitie, Airbus, heeft al een prototype klaar en ook Virgin heeft grootste plannen. Het kan dus alleen maar sneller gaan.

epa
Meer
Lees meer...