E-sport op de Olympische Spelen? Er zijn nog heel wat struikelblokken

E-sport op de Olympische Spelen? Er zijn nog heel wat struikelblokken

E-sport, ofwel professioneel gamen, heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Veel fans hopen dan ook dat een plaats op de Olympische Spelen de volgende stap is, maar voor het zover is, moeten nog heel wat hindernissen overwonnen worden.

“We kunnen in het olympisch programma geen game opnemen die geweld of discriminatie promoot. De zogenaamde killer games zijn volgens ons in strijd met de olympische waren en horen daarom niet thuis op de Olympische Spelen”, zei Thomas Bach, voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC), dit weekend over de kwestie.

Bach deed die uitspraken in Indonesië waar zojuist de Asian Games zijn afgelopen. Dit sportevenement voor Aziatische landen wordt om de vier jaar georganiseerd en is het tweede grootste multi-sport event na de Olympische Spelen.

Van demonstratiesport op Asian Games 2018 …

E-sports stonden deze editie voor het eerst op het programma van de Asian Games. als demonstratiesport. Gamers uit achttien Aziatische landen gingen met elkaar de straat aan in zes verschillende spellen. Er werd gekozen voor League of Legends, Hearthstone, Starcraft II, Pro Evolution Soccer, Clash Royale en Arena of Valor.

China won twee keer goud, Indonesië, Vietnam, Japan en Zuid-Korea elk één keer. Deze medailles tellen wel niet mee in de medaillestand omdat e-sports op deze editie van de Asian Games als demonstratiesport op het programma stonden.

… tot medaille-event op Asian Games 2022?

In principe was het de bedoeling om van e-sports een volwaardig medaille-event te maken in 2022 tijdens de volgende Asian Games in het Chinese Hangzhou. Die beslissing is deze maand echter herroepen.

Husain Al Musallam, voorzitter van het Aziatisch Olympisch Comité OCA, liet weten dat e-sports alleen op het programma van de Asian Games in 2022 zullen komen als er één overkoepelende internationale federatie komt. Momenteel wordt e-sport door heel wat verschillende bonden, producenten en organisatoren geregeld en door de vele miljoenen die er in die business omgaan, lijkt het onwaarschijnlijk dat daar snel verandering in komt.

Olympische Spelen

Die beslissing is een tegenslag voor de voorstanders van gamen op de Olympische Spelen. De IOC roemde de laatste jaren nochtans meermaals de waarde van e-sports en erkende het zelfs officieel als sportieve activiteit.

Toch zijn er nog heel wat hindernissen voor we echt games zien op het programma van de Olympische Spelen. Naast de problemen van één overkoepelde federatie is de IOC ook heel duidelijk in zijn standpunt over wat zij killer games noemen. Dat blijkt nog maar eens uit de uitspraak van voorzitter Bach dit weekend. Dat de Duitser zelf in het verleden olympisch goud won in het schermen is daarbij wel opvallend.

Jong publiek aantrekken

Er is dus een lange weg af te leggen voor e-sporters kunnen strijden voor een olympische medaille. De reden dat de IOC zoveel interesse toont in gamen, is omdat e-sports een jong publiek aanspreken.

De Olympische Spelen kan daarentegen op steeds minder belangstelling rekenen van de jeugd. Om diezelfde reden maken skateboarden en surfen hun debuut op de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. E-sports hoopt diezelfde eer te krijgen in Parijs vier jaar later, al zal dat vermoedelijk hooguit als demonstratiesport zijn.

Thomas Bach spreekt op een forum van de IOC over e-sports

Gesponsorde artikelen