Eurostar plant ambitieuze uitbreiding met nieuwe routes naar Duitsland en Zwitserland


In het kort

  • Eurostar zal rechtstreekse treinverbindingen introduceren van Londen naar grote steden in Duitsland en Zwitserland.
  • Het bedrijf zal 2 miljard euro investeren in de aankoop van maximaal 50 nieuwe treinen voor deze routes, met een verwachte start begin jaren 2030.

Eurostar begint aan ambitieuze uitbreidingsplannen die een revolutie in het internationale reizen beloven teweeg te brengen. Het bedrijf wil een “nieuwe gouden eeuw van internationaal duurzaam reizen” inluiden en zal rechtstreekse treinverbindingen introduceren van Londen naar grote steden in Duitsland en Zwitserland.

Eurostar is van plan 2 miljard euro te investeren in de aankoop van maximaal 50 nieuwe treinen voor deze routes, met een verwachte start begin jaren 2030. Reizigers kunnen reistijden verwachten van ongeveer vijf uur naar Frankfurt en ongeveer vijf uur en twintig minuten naar Genève. Hoewel details over eventuele tussenstops nog niet zijn vrijgegeven, richt Eurostar zich op zakenreizigers die efficiënte verbindingen zoeken tussen belangrijke financiële centra.

Frankfurt en Genève zijn ook bekende toeristische bestemmingen, met een rijk aanbod aan culturele attracties, indrukwekkende architectuur en internationale evenementen. Ondanks logistieke uitdagingen, zoals het uitbreiden van passagiersfaciliteiten en het veiligstellen van toegang tot het spoor, blijft de CEO van Eurostar optimistisch over het succes van het project. Hij wijst op de sterke vraag van passagiers en de steun van overheden.

Verhoogde frequentie

Naast deze nieuwe routes zal Eurostar ook de frequentie op bestaande populaire verbindingen verhogen. Het aantal dagelijkse retourdiensten tussen Londen en Parijs stijgt van 17 naar 20. Daarnaast start in september een vierde dagelijkse retourdienst tussen Londen en Amsterdam, met een vijfde die halverwege december wordt toegevoegd.

Momenteel verbindt Eurostar Londen met Parijs, Brussel en Amsterdam, en biedt het seizoensgebonden diensten aan naar de Franse Alpen. Het bedrijf vervoerde vorig jaar 19,5 miljoen passagiers, wat de groeiende vraag naar duurzame en efficiënte reisopties onderstreept.

Eurostar wordt echter geconfronteerd met potentiële concurrentie van bedrijven als Virgin Group, FS Italiane Group en Gemini Trains, die plannen ontwikkelen om haar monopolie op passagiersdiensten door de Kanaaltunnel aan te vechten.

Meer
Lees meer...