Facebook wilt dat je een artikel eerst leest voor je het deelt

Facebook heeft niet graag dat je een artikel deelt als je het niet gelezen hebt. Via een tweet deelde het bedrijf dat ze gebruikers nu via een pop-up zullen aanraden om het bericht eerst te lezen voor je het op je tijdslijn kan plaatsen.

Iedereen heeft het wel al eens gezien op zijn of haar sociale media. Een artikel wordt honderden of duizenden keer gedeeld en er komt geen einde aan de commentaren. Wel wordt het artikel gedeeld voor de titel en niet bepaald voor de inhoud. Dat wil Facebook nu tegengaan. Of tenminste, ze willen je aanraden om het artikel eerst te lezen voor je het deelt. Dan ben je nog steeds vrij om te doen wat je wilt.

Titels zeggen niet alles

Facebook zegt dat de pop-up er komt om mensen meer informatie te geven over de artikelen die ze delen. Dat is duidelijk in de strijd tegen Fake News en verkeerde informatie. Een strijd die Facebook al lang strijdt, maar niet altijd met een even goed resultaat. De pop-up waarschuwt dat het artikel niet openen kan leiden tot het missen van essentiële informatie en dat de titels niet altijd het hele verhaal vertellen. Facebook begon maandag met de testen en in totaal zal zo’n zes procent van de gebruikers op Android als testpubliek gebruikt worden.

Twitter heeft dezelfde pop-up

Vorig jaar in juni startte Twitter met gelijksoortige pop-ups die ook nu nog verschijnen. Een probleem blijft wel als je een artikel op een andere plaats hebt gelezen en het dan wil delen als je het op je tijdlijn ziet verschijnen. De pop-up zegt dan dat je het niet gelezen hebt, terwijl dat natuurlijk wel het geval is. De strijd tegen verkeerde informatie kan voor veel frustraties zorgen.

Meer
Lees meer...