Facebook en Instagram overwegen om blote tepels van vrouwen toe te laten

De vaak bekritiseerde nipple policy van Facebook en Instagram wordt binnenkort mogelijk aangepast. De adviesraad van Meta, het moederbedrijf van beide sociale media, raadt namelijk aan om de regels daarover te herzien zodat ze niet langer discriminerend zijn.

Meta verbiedt op dit moment op zowel Instagram als Facebook ontblote tepels van vrouwen, maar niet van mannen. Daarop komt al meer dan tien jaar lang heel wat kritiek. Met de hashtag #FreetheNipple protesteren vrouwen al lang tegen het feit dat Meta op die manier vrouwelijke borsten inherent seksualiseert. Onder andere het feit dat Facebook en Instagram ook foto’s van vrouwen die borstvoeding geven regelmatig verwijdert, wordt vaak bekritiseerd.

Geen rekening met transgenders en non-binaire gebruikers

Bovendien is er recent nog een extra punt van kritiek bijgekomen. Zo maken de regels van Meta duidelijk dat het bedrijf een binaire kijk heeft op gender. Het is namelijk niet duidelijk wat de policy is voor interseksuele gebruikers, non-binaire gebruikers en transgenders.

Dat laatste werd pijnlijk duidelijk toen een Amerikaans koppel dat transgender en non-binair is recent twee foto’s verwijderd zag worden. Op die foto’s stonden de twee topless, maar wel met hun tepels bedekt. Toch werd hun post gerapporteerd door andere gebruikers en door het AI-moderatiesysteem van Facebook verwijderd. Na protest werd die beslissing wel herzien.

Nipple policy

Naar aanleiding van die gebeurtenis is de toezichtsraad van Meta, bestaande uit academici, politici en journalisten, samengekomen om de nipple policy van het bedrijf te bespreken. Afgelopen dinsdag heeft die groep Meta aangeraden om de regels rond volwassen naaktheid en seksuele activiteit aan te passen “zodat er duidelijke criteria komen die internationale mensenrechtennormen respecteren”.

“We zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van ons beleid om onze platformen voor iedereen veiliger te maken. We weten dat er meer kan worden gedaan om de LGBTQ+-gemeenschap te ondersteunen. Dat betekent samenwerken met experts en LGBTQ+-belangenorganisaties rond verschillende zaken”, liet een woordvoerder van Meta weten. Het bedrijf heeft nu zestig dagen om publiekelijk te reageren op de aanbevelingen.

Meer
Lees meer...